Maskuliinisuuden, kolonialismin ja sodanvastaisuuden representaatiot elokuvassa Ilmestyskirja. Nyt Redux
Karttimo, juha (2019-12-17)
Karttimo, juha
Lapin yliopisto
17.12.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019122549355
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019122549355
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee erilaisten ideologioiden representaatioita elokuvassa Ilmestyskirja. Nyt Redux. Tutkielma on representaatio tutkimus, jonka metodina on käytetty lähilukua ja kuva-analyysia. Mediakulttuurin tuotteet kuten elokuvat ovat lähes poikkeuksetta eri ideologioiden temmellyskenttiä. Osa näistä ideologioista on intentionaalisia ja ne ovat hyvin ilmeisiä. Osa ideologioista on piilotettu kulttuuriseen tekstiin ja vaatii syvempää tutkimista, jotta ne saadaan selville. Eri ideologioiden representaatioita selvitettiin tutkimalla hahmon toimintaa, olemusta ja dialogia. Keskityin elokuvan päähahmojen Willardin (Martin Sheen) ja Kurtzin (Marlon Brando) representaatioihin. Tutkimuksessa nämä hahmojen tavat toimia ja reagoida tietyllä tavalla kertovat elokuvan ideologisesta lähtökohdasta.
Ilmestyskirja. Nyt Redux -elokuvasta löytyi intentionaalinen representaation taso, joka representoi sodanvastaisuutta. Sodanvastaisuus ilmeni elokuvassa tapana kuvata amerikkalaiset sotilaat huonossa valossa vastoin niin kutsuttua hyvä sota - kaanonia, joka kuvaa Hollywood -elokuvissa amerikkalaiset sotilaat sankarillisina patriootteina, jotka taistelevat demonista vihollista vastaan oikeutettua sotaa. Elokuvan tekoon vaikuttavat aina myös yhteiskuntapoliittiset seikat, jotka vaikuttavat käsikirjoituksiin ja elokuvan tuotantoon sekä esittämiseen. Tässä tutkielmassa Yhdysvaltojen tapahtumat Vietnamin sodan aikana näkyvät tiettyinä teemoina elokuvassa. Yksi tällainen teema on kaiken hajoaminen ja romahtaminen, joka leimasi Yhdysvaltojen sisäistä tilaa Vietnamin sodan aikana kotirintamalla. Toinen teema on valheellisuus, joka näkyi elokuvassa hahmojen mielipiteinä esimerkiksi sodanjohdosta.
Elokuvassa piilotettuja ideologioita olivat hegemoninen maskuliinisuus ja kolonialismi. Hegemoninen maskuliinsuus on patriarkaalinen järjestelmä, joka sortaa naisia ja myös tämän hegemonian ulkopuolelle jääviä miehiä. Hegemonista maskuliinisuutta leimaa misogynia ja homofobisuus ja sisäinen paranoia, joka saa miehet kamppailemaan hierarkian ylimmistä tasoista muiden kustannuksella. Hegemonisen maskuliinisuuden ideologia on osin intentionaalinen, mutta myös osin taistelu- ja westernelokuvien konventioiden mukana tapahtunut periytymä. Kolonialistista ideologiaa kuvaa elokuvassa vietnamilaisten rasistinen kuvaus kuin myös kolonialistisessa kirjallisuudessa tuttu aihe, villiintyminen. Siinä länsimainen hahmo villiintyy, koska ympäristössä on jotain sellaista, joka ajaa länsimaalaisen ihmisen hulluksi. Elokuvassa Marlon Brandon esittämä Kurtz, villiintyy viidakon ytimessä. Myös kolonialismi on pieneltä osin intentionaalista, mutta esimerkiksi antagonistin villiintyminen on periytynyt elokuvaan kolonialistisesta kirjallisuudesta.
Tutkielman tarkoitus oli tehdä näkyväksi esimerkiksi sortavia ideologisia rakenteita ja altistaa ne näin kritiikille ja keskustelulle, jossa voitaisiin löytää uusia vaihtoehtoisia tapoja kuvata esimerkiksi maskuliinisuutta ja vieraita kansoja.
Ilmestyskirja. Nyt Redux -elokuvasta löytyi intentionaalinen representaation taso, joka representoi sodanvastaisuutta. Sodanvastaisuus ilmeni elokuvassa tapana kuvata amerikkalaiset sotilaat huonossa valossa vastoin niin kutsuttua hyvä sota - kaanonia, joka kuvaa Hollywood -elokuvissa amerikkalaiset sotilaat sankarillisina patriootteina, jotka taistelevat demonista vihollista vastaan oikeutettua sotaa. Elokuvan tekoon vaikuttavat aina myös yhteiskuntapoliittiset seikat, jotka vaikuttavat käsikirjoituksiin ja elokuvan tuotantoon sekä esittämiseen. Tässä tutkielmassa Yhdysvaltojen tapahtumat Vietnamin sodan aikana näkyvät tiettyinä teemoina elokuvassa. Yksi tällainen teema on kaiken hajoaminen ja romahtaminen, joka leimasi Yhdysvaltojen sisäistä tilaa Vietnamin sodan aikana kotirintamalla. Toinen teema on valheellisuus, joka näkyi elokuvassa hahmojen mielipiteinä esimerkiksi sodanjohdosta.
Elokuvassa piilotettuja ideologioita olivat hegemoninen maskuliinisuus ja kolonialismi. Hegemoninen maskuliinsuus on patriarkaalinen järjestelmä, joka sortaa naisia ja myös tämän hegemonian ulkopuolelle jääviä miehiä. Hegemonista maskuliinisuutta leimaa misogynia ja homofobisuus ja sisäinen paranoia, joka saa miehet kamppailemaan hierarkian ylimmistä tasoista muiden kustannuksella. Hegemonisen maskuliinisuuden ideologia on osin intentionaalinen, mutta myös osin taistelu- ja westernelokuvien konventioiden mukana tapahtunut periytymä. Kolonialistista ideologiaa kuvaa elokuvassa vietnamilaisten rasistinen kuvaus kuin myös kolonialistisessa kirjallisuudessa tuttu aihe, villiintyminen. Siinä länsimainen hahmo villiintyy, koska ympäristössä on jotain sellaista, joka ajaa länsimaalaisen ihmisen hulluksi. Elokuvassa Marlon Brandon esittämä Kurtz, villiintyy viidakon ytimessä. Myös kolonialismi on pieneltä osin intentionaalista, mutta esimerkiksi antagonistin villiintyminen on periytynyt elokuvaan kolonialistisesta kirjallisuudesta.
Tutkielman tarkoitus oli tehdä näkyväksi esimerkiksi sortavia ideologisia rakenteita ja altistaa ne näin kritiikille ja keskustelulle, jossa voitaisiin löytää uusia vaihtoehtoisia tapoja kuvata esimerkiksi maskuliinisuutta ja vieraita kansoja.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]