Suunnittelija vallankäyttäjänä : osallistavaa suunnittelua intersektionaalisen feminismin näkökulmasta
Silvennoinen, Maria (2019)
Silvennoinen, Maria
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001071340
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001071340
Tiivistelmä
Kuten kaiken muotoilun, on graafisen suunnittelijan rooli tunnustettu entistä merkittävämmäksi tilanteissa, joissa pyritään ymmärtämään yhteiskunnallisia ilmiöitä ja vaikuttamaan niihin. Kun keväällä 2016 Suomessa puhuttiin pakolaiskriisistä ja maahanmuuttajien kotouttamisesta, mietin, kuinka viestintää pitäisi suunnitella projektiin liittyessä turvapaikanhakijoiden kaltainen tuntematon kohderyhmä. Globalisoituvassa maailmassa monikulttuurista viestintää on lähestytty usein osallistavan suunnittelun avulla. Koska suunnittelijalla on työssään valtaa tehdä valintoja muiden puolesta, vaatii erilaisuuden kohtaaminen taitoa tunnistaa oman position tuottamat näkökulmat ja vinoumat sekä niiden vaikutuksen.
Tutkielmassani tutkin autoetnografian keinoin, kuinka suunnittelija käyttää valtaa osallistavan suunnittelun prosessissa ja kuinka sitä voi käyttää vastuullisesti. Lisäksi selvitän, millaisia valmiuksia suunnittelija tarvitsee tässä onnistuakseen. Tutkimuksen tapauksena järjestän kaksi työpajaa suomea opiskelevan ryhmän kanssa, joka koostuu turvapaikanhakijoista tai vastikään turvapaikan saaneista naisista. Tapaukseen liittyvä kielikurssi on osa PROMEQ-hanketta, joka pyrkii edistämään terveyttä ja hyvinvointia kansalaislähtöisesti, kaventamalla eriarvoisuutta valituissa kohderyhmissä.
Työn tuloksena muodostan ehdotuksen intersektionaalisen osallistavan suunnittelun prosessista, jossa kiinnitetään huomiota suunnittelijan vallankäyttöön, eri osapuolten asemaan yhteiskunnassa sekä erilaisuuden synnyttämiin jännitteisiin. Tässä työskentelyä edeltää laajempi eettinen pohdinta toiminnan oikeutuksesta, omasta etuoikeudesta sekä toiseudesta. Suunnittelun menetelmävalinnoilla pyritään tukemaan osallistujien toimijuutta ja kiinnittämään huomiota työpajan sisäiseen valta-asetelmaan. Työpajan käytännön toteutuksessa keskitytään luottamuksen rakentamiseen, yhteisten sopimusten merkitykseen sekä suunnittelijan auktoriteettiaseman purkamiseen. Työskentelyn onnistumiseen vaikuttavat lisäksi suunnittelijan henkilökohtaiset ominaisuudet kuten oma asenne ja sosiaaliset taidot, joita käsitellään tulosten viimeisessä luvussa. Työn tulokset tuovat ymmärrystä osallistavien menetelmien käytöstä monikulttuurisessa kontekstissa sekä tavoista, joilla suunnittelija voi huomioida eettisiä näkökulmia silloin, kun suunnitteluun liittyy marginalisoitu ryhmä.
Tutkielmassani tutkin autoetnografian keinoin, kuinka suunnittelija käyttää valtaa osallistavan suunnittelun prosessissa ja kuinka sitä voi käyttää vastuullisesti. Lisäksi selvitän, millaisia valmiuksia suunnittelija tarvitsee tässä onnistuakseen. Tutkimuksen tapauksena järjestän kaksi työpajaa suomea opiskelevan ryhmän kanssa, joka koostuu turvapaikanhakijoista tai vastikään turvapaikan saaneista naisista. Tapaukseen liittyvä kielikurssi on osa PROMEQ-hanketta, joka pyrkii edistämään terveyttä ja hyvinvointia kansalaislähtöisesti, kaventamalla eriarvoisuutta valituissa kohderyhmissä.
Työn tuloksena muodostan ehdotuksen intersektionaalisen osallistavan suunnittelun prosessista, jossa kiinnitetään huomiota suunnittelijan vallankäyttöön, eri osapuolten asemaan yhteiskunnassa sekä erilaisuuden synnyttämiin jännitteisiin. Tässä työskentelyä edeltää laajempi eettinen pohdinta toiminnan oikeutuksesta, omasta etuoikeudesta sekä toiseudesta. Suunnittelun menetelmävalinnoilla pyritään tukemaan osallistujien toimijuutta ja kiinnittämään huomiota työpajan sisäiseen valta-asetelmaan. Työpajan käytännön toteutuksessa keskitytään luottamuksen rakentamiseen, yhteisten sopimusten merkitykseen sekä suunnittelijan auktoriteettiaseman purkamiseen. Työskentelyn onnistumiseen vaikuttavat lisäksi suunnittelijan henkilökohtaiset ominaisuudet kuten oma asenne ja sosiaaliset taidot, joita käsitellään tulosten viimeisessä luvussa. Työn tulokset tuovat ymmärrystä osallistavien menetelmien käytöstä monikulttuurisessa kontekstissa sekä tavoista, joilla suunnittelija voi huomioida eettisiä näkökulmia silloin, kun suunnitteluun liittyy marginalisoitu ryhmä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4537]