KYTKEYDYN - KUULUN - VOIMAANNUN. Yliopisto-opiskelijoiden mediavalintojen modaalisuus diskursiivisessa tarkastelussa
Vaattovaara, Virpi (2019-12-17)
Vaattovaara, Virpi
Lapin yliopisto
17.12.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001101748
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001101748
Tiivistelmä
Tutkielmassani oli tavoitteena tarkastella sitä, millä tavoin mediankäyttö ohjaa yliopisto-opiskelijoiden arkea ja elämää. Tarkentavat kysymykset olivat: millaisista tekijöistä median merkityksellisyys rakentuu, ja millaisiin diskursseihin mediavalinnat kiinnittyvät? Aineisto koostui Lapin yliopiston opiskelijoiden mediapäiväkirjoista (N=57), joita he kirjoittivat mediataito-opintojaksolla keväällä 2017.
Analyysityökaluiksi valitsin kolme toimijuusanalyysiin liittyvää modaliteettia. Olin kiinnostunut siitä, millä tavoin opiskelijoiden mediavalinnat kiinnittyvät pakkoon, välttämättömyyksiin, rajoitteisiin tai esteisiin (täytyä), millä tavoin valintoja ohjaavat tunteet, arvot ja arvostukset (tuntea) ja millä tavoin tavoitteellisuus, päämäärähakuisuus tai motiivit (haluta) ohjaavat mediankäyttöä.
Tulokset osoittavat, että yliopisto-opiskelijoiden mediavalintojen modaalisuus kiinnittyy kytkeytymisen, kuulumisen ja voimaantumisen diskursseihin. Kytkeytymisessä painottuu täytyminen, johon sisältyvät erityisesti digitalisaatio, läsnäolon pakko ja koukuttuminen, poissaolo tylsyydestä ja turhista hetkistä sekä pelko siitä, että jää paitsi jostakin. Kuulumisen diskurssi painottuu tunteisiin, jolloin puhutaan sosiaalisuudesta, mielihyvästä, esilläolosta, viihtymisestä, elämän kuvaamisesta ja jakamisesta. Voimaantumisen diskurssissa painottuu haluaminen, kuten ajassa eläminen, uusien näkökulmien avautuminen, visuaalisuus, tukiverkostot ja lähipiirin kuulumiset sekä kriittisyys median ilmiöitä kohtaan.
Analyysityökaluiksi valitsin kolme toimijuusanalyysiin liittyvää modaliteettia. Olin kiinnostunut siitä, millä tavoin opiskelijoiden mediavalinnat kiinnittyvät pakkoon, välttämättömyyksiin, rajoitteisiin tai esteisiin (täytyä), millä tavoin valintoja ohjaavat tunteet, arvot ja arvostukset (tuntea) ja millä tavoin tavoitteellisuus, päämäärähakuisuus tai motiivit (haluta) ohjaavat mediankäyttöä.
Tulokset osoittavat, että yliopisto-opiskelijoiden mediavalintojen modaalisuus kiinnittyy kytkeytymisen, kuulumisen ja voimaantumisen diskursseihin. Kytkeytymisessä painottuu täytyminen, johon sisältyvät erityisesti digitalisaatio, läsnäolon pakko ja koukuttuminen, poissaolo tylsyydestä ja turhista hetkistä sekä pelko siitä, että jää paitsi jostakin. Kuulumisen diskurssi painottuu tunteisiin, jolloin puhutaan sosiaalisuudesta, mielihyvästä, esilläolosta, viihtymisestä, elämän kuvaamisesta ja jakamisesta. Voimaantumisen diskurssissa painottuu haluaminen, kuten ajassa eläminen, uusien näkökulmien avautuminen, visuaalisuus, tukiverkostot ja lähipiirin kuulumiset sekä kriittisyys median ilmiöitä kohtaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]