Pelaajan roolit strategiapelissä Civilization 5
Rantala, Katri (2019)
Rantala, Katri
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001101754
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001101754
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tarkoitus on selvittää, millaisia rooleja pelaajalle muodostuu strategiavideopelissä Civilization 5. Pyrin työssäni rakentamaan ymmärrystä siitä, mikä on peliteollisuuden osuus pelaajan roolien muodostumisessa, ja millaisia valmiita rooleja peliteollisuus mahdollisesti pyrkii rakentamaan pelaajalle. Tätä kautta tutkimuksessani on kyse myös pelaajan vapaudesta tehdä valintoja. Roolien muodostumista tutkin erityisesti digitaalisten, vuoropohjaisten strategiapelien kontekstissa. Keräsin tutkimusaineiston pelaamalla analyyttisesti Civilization 5- peliä ja tekemällä pelaamisen aikana havaintoja pelaajan toiminnoista, päämääristä, pelaajalle tarjotuista resursseista ja resurssien affordansseista sekä pelikomponenteista.
Tutkimuksen teoriaosassa esittelen ludologian kulttuurintutkimuksellisen tutkimusotteen, tutkimukseni kannalta keskeiset pelitutkimuksen ja kulttuurintutkimuksen käsitteet sekä Smithin pelaajamallit. Esittelen teoriaosassa myös sisäistetyn pelaajan idean, ajatuksen eräänlaisesta ideaalin pelaajan mallista, joka on tutkimuksessani keskeisessä osassa pelaajan rooleja tutkittaessa. Metodiluvussa esittelen tutkimusaineiston, havainnointimenetelmän ja analyyttisen pelaamisen metodin sekä analyysin etenemisen.
Tutkimukseni tuloksena on, että pelaajalle muodostuu pelaamisen aikana neljä erilaista roolia: tutkimusmatkailija, kulttuuri-intoilija, diplomaatti ja bisnesmies. Näille rooleille määrittyy edelleen sisäistetyn pelaajan kategorioita. Keskeinen päätelmäni rooleista on, että pelaaja toistaa kolonialistisia myyttejä diplomaatin roolia lukuun ottamatta jokaisessa roolissa, ja joutuu tahtomattaan imperialistin rooliin. Johtopäätöksissä pohdin lisäksi, millaisia ideologioita pelaaja sisäistää pelissä ja tarkastelen tutkimukseni onnistumista tavoitteessaan sekä tulosten yleistettävyyttä.
Tutkimuksen teoriaosassa esittelen ludologian kulttuurintutkimuksellisen tutkimusotteen, tutkimukseni kannalta keskeiset pelitutkimuksen ja kulttuurintutkimuksen käsitteet sekä Smithin pelaajamallit. Esittelen teoriaosassa myös sisäistetyn pelaajan idean, ajatuksen eräänlaisesta ideaalin pelaajan mallista, joka on tutkimuksessani keskeisessä osassa pelaajan rooleja tutkittaessa. Metodiluvussa esittelen tutkimusaineiston, havainnointimenetelmän ja analyyttisen pelaamisen metodin sekä analyysin etenemisen.
Tutkimukseni tuloksena on, että pelaajalle muodostuu pelaamisen aikana neljä erilaista roolia: tutkimusmatkailija, kulttuuri-intoilija, diplomaatti ja bisnesmies. Näille rooleille määrittyy edelleen sisäistetyn pelaajan kategorioita. Keskeinen päätelmäni rooleista on, että pelaaja toistaa kolonialistisia myyttejä diplomaatin roolia lukuun ottamatta jokaisessa roolissa, ja joutuu tahtomattaan imperialistin rooliin. Johtopäätöksissä pohdin lisäksi, millaisia ideologioita pelaaja sisäistää pelissä ja tarkastelen tutkimukseni onnistumista tavoitteessaan sekä tulosten yleistettävyyttä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]