“Isona haluan pelastaa eläimet ja maailman” – Mixed methods -tutkimus lasten ympäristötoiminnasta ja -toimijuudesta
Pätsi, Merja; Säilynoja, Miia (2019)
Pätsi, Merja
Säilynoja, Miia
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019122549357
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019122549357
Tiivistelmä
Tutkimme pro gradu -tutkielmassamme lasten ympäristötoimijuutta. Tarkastelemme kuudennen luokan oppilaiden ympäristötoimijuutta ja -toimintaa sekä sitä, miten he kokevat opettajan suhtautuvan heihin, kun käsitellään ympäristökysymyksiä. Tutkimme tätä aihetta, koska ihmisen aiheuttamien ympäristökriisien lisääntyessä ja voimistuessa tarvitaan lisää tietoa lasten ympäristötoimijuudesta ja -toiminnasta, jotta niitä voitaisiin ympäristökasvatuksessa tukea mahdollisimman hyvin.
Tutkimuksemme on mixed methods -tutkimus, jossa yhdistämme määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä. Olemme keränneet aineiston kyselylomakkeella kolmen eri kuudennen luokan oppilailta, ja yhteensä vastaajia oli 48. Kyselylomake koostui taustakysymyksistä, kolmesta Likert-asteikollisesta väittämäkokonaisuudesta sekä kolmesta avoimesta kysymyksestä ja lisäksi lomakkeen lopussa vastaajan oli mahdollista kirjoittaa vapaasti kommenttejaan kyselyyn liittyen. Analysoimme aineistoa asteikollisten vas tausten osalta erilaisilla tilastollisilla analyysimenetelmillä. Aineiston avoimia vastauksia tarkastelimme fenomenografisen analyysillä.
Kaiken kaikkiaan oppilaat kokivat pystyvänsä usein toimimaan ympäristöystävällisesti. Tietoisuus ympäristöystävällisistä toimista tai muiden pakottaminen eivät saa aikaan ympäristötoimintaa yhtä selvästi kuin oma kiinnostus ympäristöasioita kohtaan, sekä kokemus siitä, että omilla toimilla voi vaikuttaa sekä ympäristöön että muihin ihmisiin. Oppilaiden vastauksissa ilmeni monia arkielämään sekä lähiympäristössä toimimiseen liittyviä tapoja toimia ympäristöystävällisemmin. Oppilaiden ympäristöystävällistä toimintaa mahdollistivat ja rajoittavat erilaiset konkreettiset ulkoiset, sosiaaliseen ympäristöön liittyvät sekä oppilaaseen itseensä liittyvät tekijät.
Tutkimuksemme on mixed methods -tutkimus, jossa yhdistämme määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä. Olemme keränneet aineiston kyselylomakkeella kolmen eri kuudennen luokan oppilailta, ja yhteensä vastaajia oli 48. Kyselylomake koostui taustakysymyksistä, kolmesta Likert-asteikollisesta väittämäkokonaisuudesta sekä kolmesta avoimesta kysymyksestä ja lisäksi lomakkeen lopussa vastaajan oli mahdollista kirjoittaa vapaasti kommenttejaan kyselyyn liittyen. Analysoimme aineistoa asteikollisten vas tausten osalta erilaisilla tilastollisilla analyysimenetelmillä. Aineiston avoimia vastauksia tarkastelimme fenomenografisen analyysillä.
Kaiken kaikkiaan oppilaat kokivat pystyvänsä usein toimimaan ympäristöystävällisesti. Tietoisuus ympäristöystävällisistä toimista tai muiden pakottaminen eivät saa aikaan ympäristötoimintaa yhtä selvästi kuin oma kiinnostus ympäristöasioita kohtaan, sekä kokemus siitä, että omilla toimilla voi vaikuttaa sekä ympäristöön että muihin ihmisiin. Oppilaiden vastauksissa ilmeni monia arkielämään sekä lähiympäristössä toimimiseen liittyviä tapoja toimia ympäristöystävällisemmin. Oppilaiden ympäristöystävällistä toimintaa mahdollistivat ja rajoittavat erilaiset konkreettiset ulkoiset, sosiaaliseen ympäristöön liittyvät sekä oppilaaseen itseensä liittyvät tekijät.
Kokoelmat
- Pro gradut [3938]