Opettajan työn näkyminen opettajan vapaa-ajassa
Soikkeli, Heidi (2019)
Soikkeli, Heidi
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019122849392
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019122849392
Tiivistelmä
Opettajat ovat olleet läpi historian merkittävä ammattikunta,ja heitä on arvostettu. Arvostuksen mukana on tullut paljon säädöksiä ja sosiaalisia normituksia, jotka ovat vaikuttaneet myös heidän vapaa-aikaansa. Vaikka säätely ja odotukset opettajia kohtaan ovat vähentyneet, on niillä edelleen vaikutus opettajan arkeen. Tämän pro gradu-tutkielman tavoitteena on tuottaa lisätietoa sitä, miten opettajan työ ja opettajuus näkyvät opettajan vapaa-ajassa nykypäivänä. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä neljää ammattikoulun-ja ammattikorkeakoulu opettajaa heidän vapaa-ajan aktiviteeteistaan ja kokemuksistaan suhteessa heidän vapaa-aikaansa.
Tutkimuksen perusteella opettajien vapaa-aikaa täyttivät monenlaiset aktiviteetit, jonka voidaan katsoa jossakin määrin kumpuavan historiallisista normeista, joiden mukaan opettajalla pitää olla itseä kehittäviä harrastuksia. Opettajat ovat myös yleisesti suomalaisista aktiivisimpia järjestötoimijoita. Heidän vapaa-ajallaan tapahtuva itsensä kehittämisen määrä on huomattavasti suurempi kuin suomalaisilla yleisesti, niin harrastuksiin kuin työhönkin liittyen. Opettajilla on vahva tarve irrottautua työstä ja siihen liittyvistä asioista vapaa-ajallaan. Tämä näkyy muun muassa siinä, ettei aikaa työkavereiden kanssa vietetä työn ulkopuolella. Ennen kaikkea naisopettajat kokivat, että heihin kohdistuu odotuksia myös vapaa-ajalla vaikuttaen heidän toimintaansa. Odotukset tulivat sekä sisältä- että ulkoapäin. Silti opettajat vaikuttivat hyväksyneen ammattinsa tuomat rajoitteet melko hyvin.
Tutkimuksen perusteella opettajien vapaa-aikaa täyttivät monenlaiset aktiviteetit, jonka voidaan katsoa jossakin määrin kumpuavan historiallisista normeista, joiden mukaan opettajalla pitää olla itseä kehittäviä harrastuksia. Opettajat ovat myös yleisesti suomalaisista aktiivisimpia järjestötoimijoita. Heidän vapaa-ajallaan tapahtuva itsensä kehittämisen määrä on huomattavasti suurempi kuin suomalaisilla yleisesti, niin harrastuksiin kuin työhönkin liittyen. Opettajilla on vahva tarve irrottautua työstä ja siihen liittyvistä asioista vapaa-ajallaan. Tämä näkyy muun muassa siinä, ettei aikaa työkavereiden kanssa vietetä työn ulkopuolella. Ennen kaikkea naisopettajat kokivat, että heihin kohdistuu odotuksia myös vapaa-ajalla vaikuttaen heidän toimintaansa. Odotukset tulivat sekä sisältä- että ulkoapäin. Silti opettajat vaikuttivat hyväksyneen ammattinsa tuomat rajoitteet melko hyvin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4535]