Opiskelijoiden käsityksiä harjoittelun merkityksestä kasvatusalan asiantuntijuuden kehittymisessä
Tuohisto-Kokko, Emilia (2019)
Tuohisto-Kokko, Emilia
Lapin yliopisto
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019123049470
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019123049470
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen keskiössä on harjoittelun merkitys kasvatusalan opiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymisessä. Tarkoituksena on kuvata opiskelijoiden asiantuntijuuden rakentumista harjoittelussa sekä asiantuntijuuden kehittymistä tukevia prosesseja. Tarkastelun kohteena on myös opintojen antamat valmiudet työelämäharjoittelua varten sekä teorian ja käytännön integroituminen harjoittelun aikana.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjaa aikaisempaan tutkimustietoon asiantuntijuudesta ja sen kehittymisestä sekä integratiivisen pedagogiikan malliin, jossa yhdistyy kokoelma periaatteita, joiden avulla tuetaan opiskelijoiden ja työelämässä olevien asiantuntijuuden ja osaamisen kehittymistä. Tutkimuksen suuntauksena sekä aineiston analyysimenetelmänä on käytetty laadullista fenomenografista tutkimusotetta. Aineisto koostuu yhdestätoista Lapin yliopiston yleisen kasvatustieteen sekä aikuiskasvatustieteen opiskelijan harjoittelun lopussa kirjoittamasta reflektoivasta esseestä.
Tutkimustuloksina kuvataan kasvatusalan opiskelijoiden käsityksiä asiantuntijuuden kehittymisestä maisterivaiheen harjoittelussa. Tutkimuksen tulokset osoittivat harjoittelun tukevan kokonaisvaltaisesti opiskelijan asiantuntijuuden kehittymistä. Harjoittelu antoi opiskelijoille monipuolisesti työkaluja oman asiantuntijuuden kehittämiseen, oman osaamisen tunnistamiseen sekä tulevaisuuden tavoitteiden selkeyttämiseen.
Merkittäviä asiantuntijuuden ja osaamisen kehittymistä tukevia tekijöitä olivat tulosten mukaan opiskelijan taito reflektoida kriittisesti kokemuksiaan, laadukas ohjaus, työtehtävien laatu ja selkeä tavoitteiden määrittely sekä asiantuntijayhteisön toimintaan osallistuminen. Erityisesti ohjaaja sekä työyhteisön ilmapiiri tukivat opiskelijan osaamisen kehittymistä. Harjoittelun onnistumisen kannalta tärkeässä roolissa oli jo ennen harjoittelua aloitettu hyvin suunniteltu perehdytys sekä rakentava palaute.
Tutkimukseni tuloksilla teen kasvatusalan opiskelijoiden työelämässä vaadittavaa osaamista näkyväksi, jotta korkeakoulutuksella voidaan tehokkaammin vastata työelämän sekä yhteiskunnan tarpeisiin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjaa aikaisempaan tutkimustietoon asiantuntijuudesta ja sen kehittymisestä sekä integratiivisen pedagogiikan malliin, jossa yhdistyy kokoelma periaatteita, joiden avulla tuetaan opiskelijoiden ja työelämässä olevien asiantuntijuuden ja osaamisen kehittymistä. Tutkimuksen suuntauksena sekä aineiston analyysimenetelmänä on käytetty laadullista fenomenografista tutkimusotetta. Aineisto koostuu yhdestätoista Lapin yliopiston yleisen kasvatustieteen sekä aikuiskasvatustieteen opiskelijan harjoittelun lopussa kirjoittamasta reflektoivasta esseestä.
Tutkimustuloksina kuvataan kasvatusalan opiskelijoiden käsityksiä asiantuntijuuden kehittymisestä maisterivaiheen harjoittelussa. Tutkimuksen tulokset osoittivat harjoittelun tukevan kokonaisvaltaisesti opiskelijan asiantuntijuuden kehittymistä. Harjoittelu antoi opiskelijoille monipuolisesti työkaluja oman asiantuntijuuden kehittämiseen, oman osaamisen tunnistamiseen sekä tulevaisuuden tavoitteiden selkeyttämiseen.
Merkittäviä asiantuntijuuden ja osaamisen kehittymistä tukevia tekijöitä olivat tulosten mukaan opiskelijan taito reflektoida kriittisesti kokemuksiaan, laadukas ohjaus, työtehtävien laatu ja selkeä tavoitteiden määrittely sekä asiantuntijayhteisön toimintaan osallistuminen. Erityisesti ohjaaja sekä työyhteisön ilmapiiri tukivat opiskelijan osaamisen kehittymistä. Harjoittelun onnistumisen kannalta tärkeässä roolissa oli jo ennen harjoittelua aloitettu hyvin suunniteltu perehdytys sekä rakentava palaute.
Tutkimukseni tuloksilla teen kasvatusalan opiskelijoiden työelämässä vaadittavaa osaamista näkyväksi, jotta korkeakoulutuksella voidaan tehokkaammin vastata työelämän sekä yhteiskunnan tarpeisiin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]