"Et se koulu on meillä niin perusosa tätä yhteiskuntaa" Narratiivinen tutkimus yritysjohtajien koulukokemuksista
Arminen, Karita (2019)
Arminen, Karita
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001152207
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001152207
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä on kuvata liikevaihdoltaan suurten yritysten johtajien koulukokemuksia heidän koulupolullaan, sekä kartoittaa niitä ajatuksia, joita yritysjohtajilla on nykyisen peruskoulun hyvistä puolista jakehityksen kohteista. Aineistona käytin kuuden yritysjohtajan kanssa keväällä 2019 toteutettuja haastatteluita. Tutkimuksen menetelmä on narratiivinen ja analyysimenetelmänä käytän sekä narratiivista että narratiivien analyysiä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että yritysjohtajilla oli pääasiassa positiivisia koulukokemuksia,ja he pitävät suomalaista koulujärjestelmää tasa-arvoisena sekälaadukkaana. Selkeästi mieluisin oppiaine kouluaikoina oli ollut matematiikka, ja moni kokiolevansa luonnostaan matemaattisluonnontieteellinen. Tutkimushenkilöistä suurin osaoli menestynyt koulussa hyvin ja koulunkäynti oli helppoa. Ystävien merkitys koulunkäynnille oli ollut suuri, heistä oli sekä konkreettista että henkistä apua. Kouluviihtyvyyden kannalta vastaajat näkivät luokan pysyvyyden merkittävänä tekijänä, mutta kaikkein suurimmaksi tekijäksi he nimesivät opettajan. Opettajassa merkityksellistä olivat persoona, käytetyt opettamisen tavat, luontaisten taipumusten vahvistaminen sekä yksilöllinen huomioiminen. Narratiivista analyysia käyttäen muodostin aineistoni pohjalta kolme yritysjohtajien opiskelijanarratiivia: ahkeroiva menestyjä, sosiaalinen menestyjä ja ponnisteleva käytännön tekijä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että yritysjohtajilla oli pääasiassa positiivisia koulukokemuksia,ja he pitävät suomalaista koulujärjestelmää tasa-arvoisena sekälaadukkaana. Selkeästi mieluisin oppiaine kouluaikoina oli ollut matematiikka, ja moni kokiolevansa luonnostaan matemaattisluonnontieteellinen. Tutkimushenkilöistä suurin osaoli menestynyt koulussa hyvin ja koulunkäynti oli helppoa. Ystävien merkitys koulunkäynnille oli ollut suuri, heistä oli sekä konkreettista että henkistä apua. Kouluviihtyvyyden kannalta vastaajat näkivät luokan pysyvyyden merkittävänä tekijänä, mutta kaikkein suurimmaksi tekijäksi he nimesivät opettajan. Opettajassa merkityksellistä olivat persoona, käytetyt opettamisen tavat, luontaisten taipumusten vahvistaminen sekä yksilöllinen huomioiminen. Narratiivista analyysia käyttäen muodostin aineistoni pohjalta kolme yritysjohtajien opiskelijanarratiivia: ahkeroiva menestyjä, sosiaalinen menestyjä ja ponnisteleva käytännön tekijä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]