Kehittämistutkimus robotiikasta ja ohjelmoinnin pedagogiikasta peruskoulun toisella luokalla
Ojala, Maria (2020-01-22)
Ojala, Maria
Lapin yliopisto
22.01.2020
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001283795
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001283795
Tiivistelmä
Käsittelen Pro gradu-tutkielmassani ohjelmoinnin pedagogiikkaa ja BeeBot-robottien hyödyntämistä alkeisohjelmoinnin opetuksessa. Tutkielman tarkoituksena on kehittää ohjelmoinnin pedagogiikkaa peruskoulun toisella luokalla sekä selvittää oppilaiden sekä heidän luokanopettajansa kokemuksia alkeisohjelmoinnista ja BeeBot-roboteista opetuskokeilun myötä. Ohjelmoinnin tulisi olla nykypäivää suomalaisissa kouluissa ja oppimisympäristöt sekä oppimistavat on tarkoitus päivittää vastaamaan nyky-yhteiskunnan tarpeita sekä tulevaisuudessa tarvittavia taitoja. Oppilaan on helpompi oppia ohjelmointia, näppäintaitoja ja muita digitaitoja myöhemmin, kun hän on saanut aiheeseen selkeän alun alkuopetuksessa.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus ja toteutin sen kehittämistutkimuksena. Suoritin tutkielman kenttätyövaiheen, opetuskokeilun, erään pohjoissuomalaisen peruskoulun toisella luokalla. Opetin alkeisohjelmointia aluksi ilman teknologiaa toiminnallisilla harjoitteilla sekä kirjallisilla tehtävillä. Tämän jälkeen oppilaat pääsivät harjoittelemaan ohjelmointia Code.org -sivuston Angry Birds-ohjelmointipeleillä ja BeeBot-roboteilla. BeeBot-robotteja hyödynsin matematiikan ja suomen kielen tunneilla oppinaineiden sisältöjen harjoittelemiseen. Lopuksi oppilaat tutustuivat oman pelin ohjelmoimiseen Scratchjr-ohjelmointisovelluksella. Opetuskokeiluni myötä luokanopettaja pääsi tutustumaan alkeisohjelmointiin ja robotiikan hyödyntämiseen opetuksessa, seuratessaan pitämiäni oppitunteja hänen luokassaan. Tutkielmani antoi tietoa siitä, millaisia kokemuksia oppilaat saivat alkeisohjelmoinnin ja BeeBot-robottien hyödyntämisestä oppimisen tukena ja kuinka he edistyivät niissä. Lisäksi luokanopettaja sai ideoita ohjelmoinnin pedagogiikkaan; miten alkeisohjelmointia ja robotiikkaa voidaan integroida osaksi oppiaineiden sisällöllisiä tavoitteita ja kuinka digilaitteita ja sovelluksia käytetään.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus ja toteutin sen kehittämistutkimuksena. Suoritin tutkielman kenttätyövaiheen, opetuskokeilun, erään pohjoissuomalaisen peruskoulun toisella luokalla. Opetin alkeisohjelmointia aluksi ilman teknologiaa toiminnallisilla harjoitteilla sekä kirjallisilla tehtävillä. Tämän jälkeen oppilaat pääsivät harjoittelemaan ohjelmointia Code.org -sivuston Angry Birds-ohjelmointipeleillä ja BeeBot-roboteilla. BeeBot-robotteja hyödynsin matematiikan ja suomen kielen tunneilla oppinaineiden sisältöjen harjoittelemiseen. Lopuksi oppilaat tutustuivat oman pelin ohjelmoimiseen Scratchjr-ohjelmointisovelluksella. Opetuskokeiluni myötä luokanopettaja pääsi tutustumaan alkeisohjelmointiin ja robotiikan hyödyntämiseen opetuksessa, seuratessaan pitämiäni oppitunteja hänen luokassaan. Tutkielmani antoi tietoa siitä, millaisia kokemuksia oppilaat saivat alkeisohjelmoinnin ja BeeBot-robottien hyödyntämisestä oppimisen tukena ja kuinka he edistyivät niissä. Lisäksi luokanopettaja sai ideoita ohjelmoinnin pedagogiikkaan; miten alkeisohjelmointia ja robotiikkaa voidaan integroida osaksi oppiaineiden sisällöllisiä tavoitteita ja kuinka digilaitteita ja sovelluksia käytetään.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]