Kummimuotoisen liikunnan samanaikaisopetuksen toteutuminen alakoulussa ”Ei muuta kuin verho ylös ja koko sali käyttöön”
Hakala, Teemu (2017)
Hakala, Teemu
Lapin yliopisto
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002034280
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002034280
Tiivistelmä
Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani sitä, miten kummimuotoinen liikunnan samanaikaisopetus toteutuu alakoulussa. Tutkin kyseistä opetuskäytäntöä toteuttavien luokanopettajien sekä näillä liikuntatunneilla läsnä olevien oppilaiden käsityksiä kummimuotoisesta liikunnan samanaikaisopetuksesta. Tutkin myös sitä, millaisia merkityksiä nämä opettajat ja oppilaat antavat tälle opetuskäytännölle. Lisäksi tarkastelen kyseistä opetuskäytäntöä liikuntatuntien observoinnin kautta. Tarkoituksenani on kummimuotoisen liikunnan samanaikaisopetuskäytännön kokonaiskuvan kuvaileminen, selittäminen sekä luominen. Pyrin syventämään ymmärrystä tutkimastani opetuskäytännöstä.
Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen. Tutkimukseni on tapaustutkimus, jossa on etnografisen tutkimusmenetelmän piirteitä. Keräsin tutkimusaineiston kolmea luokanopettajaa ja kahdeksaa oppilasta haastattelemalla sekä seitsemän liikuntatunnin havainnoinnilla. Toteutin kaikki haastattelut kasvokkain pidettävinä yksilöhaastatteluina, joissa sovelsin puolistrukturoitua teemahaastattelumenetelmää. Liikuntatuntien havainnoinnin suoritin ulkopuolisena havainnointina. Lisäksi videoin nämä kaikki liikuntatunnit. Koska kummimuotoisesta liikunnan samanaikaisopetuskäytännöstä ei ole valmista teoriaa, niin analysoin ensin opettajien haastattelujen perusteella keräämäni aineiston aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Opettajien haastatteluista saamani tulokset toimivat jatkossa oppilaiden haastattelujen sekä liikuntatuntien havainnoinnin pohjana. Analysoinkin oppilaiden haastattelujen ja liikuntatuntien havainnoinnin perusteella keräämäni aineistot teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulosten mukaan tämän opetuskäytännön toteuttaminen on hyödyllistä näillä liikuntatunneilla läsnä oleville oppilaille ja opettajille. Kummimuotoisen liikunnan samanaikaisopetuksen toteuttaminen mahdollistaa opettajille työn jakamisen sekä tukee opettajien työssä jaksamista ja viihtymistä. Kyseinen opetuskäytäntö mahdollistaa sekä oppilaiden että opettajien laadukkaan vertaisoppimisen. Oppilaiden sosiaalisten taitojen kehittyminen tehostuu näiden liikuntatuntien ansiosta. Myös oppilaiden liikuntataitojen oppiminen voi hyvinkin tehostua tutkimani opetuskäytännön toteuttamisen seurauksena. Tämän opetuskäytännön toteuttamisessa on myös omat haasteensa. Muun muassa opettajien vähäinen liikuntatuntien yhteissuunnitteluaika ja kummiparien eri osapuolten yhteistyön ongelmat ovat kyseisen opetuskäytännön toteuttamiseen liittyviä haasteita.
Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen. Tutkimukseni on tapaustutkimus, jossa on etnografisen tutkimusmenetelmän piirteitä. Keräsin tutkimusaineiston kolmea luokanopettajaa ja kahdeksaa oppilasta haastattelemalla sekä seitsemän liikuntatunnin havainnoinnilla. Toteutin kaikki haastattelut kasvokkain pidettävinä yksilöhaastatteluina, joissa sovelsin puolistrukturoitua teemahaastattelumenetelmää. Liikuntatuntien havainnoinnin suoritin ulkopuolisena havainnointina. Lisäksi videoin nämä kaikki liikuntatunnit. Koska kummimuotoisesta liikunnan samanaikaisopetuskäytännöstä ei ole valmista teoriaa, niin analysoin ensin opettajien haastattelujen perusteella keräämäni aineiston aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Opettajien haastatteluista saamani tulokset toimivat jatkossa oppilaiden haastattelujen sekä liikuntatuntien havainnoinnin pohjana. Analysoinkin oppilaiden haastattelujen ja liikuntatuntien havainnoinnin perusteella keräämäni aineistot teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulosten mukaan tämän opetuskäytännön toteuttaminen on hyödyllistä näillä liikuntatunneilla läsnä oleville oppilaille ja opettajille. Kummimuotoisen liikunnan samanaikaisopetuksen toteuttaminen mahdollistaa opettajille työn jakamisen sekä tukee opettajien työssä jaksamista ja viihtymistä. Kyseinen opetuskäytäntö mahdollistaa sekä oppilaiden että opettajien laadukkaan vertaisoppimisen. Oppilaiden sosiaalisten taitojen kehittyminen tehostuu näiden liikuntatuntien ansiosta. Myös oppilaiden liikuntataitojen oppiminen voi hyvinkin tehostua tutkimani opetuskäytännön toteuttamisen seurauksena. Tämän opetuskäytännön toteuttamisessa on myös omat haasteensa. Muun muassa opettajien vähäinen liikuntatuntien yhteissuunnitteluaika ja kummiparien eri osapuolten yhteistyön ongelmat ovat kyseisen opetuskäytännön toteuttamiseen liittyviä haasteita.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]