Rehtoreiden työhyvinvointi henkilöstöjohtamisen kompetenssien viitekehyksessä
Pahtakari, Eija (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pahtakari, Eija
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002115093
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002115093
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää henkilöstöjohtamisen kompetenssien vaikutusta rehtoreiden työhyvinvointiin. Ajatus tutkimuksen aiheesta lähti ArkTORI-hankkeesta ja aineisto tutkimukseen saatiin hankkeelle tehdyistä kyselytutkimuksesta ja haastatteluista.
Tutkimuksen metodologisena viitekehyksenä on pragmatismi ja tutkimus on mixed method -tutkimus eli aineiston analyysia on lähestytty niin määrällisestä, kuin laadulisesta näkökulmasta. Määrällisesti aineistoa on lähestytty tilastollisuuden näkökulmasta, jolloin aineistoa on käsitelty ristiintaulukoinnin kautta ja laadullisesti on käytetty temaattista analyysia. Aineistot ovat toisiinsa nähden yhtä tärkeissä osissa koko tutkimusta katsottaessa. Ne täydentävät ja tukevat toisiaan eivätkä yksinään voisi tuottaa yhtä tarkkaa tietoa.
Tutkimusaineistot kerättiin sähköisellä kyselyllä Lapin kuntien rehtoreilta ja haastatteluilla. Potentiaalisia vastaajia kyselyyn oli noin 300 ja vastauksia saatiin 47. Kyselyn lisäksi haastateltiin vielä viisi kyselyyn vastannutta rehtoria.
Kokemuksella omien kompetenssien vahvuudesta on vaikutusta työhyvinvoinnin osa-alueisiin. Määrällisen aineiston perusteella voidaan sanoa, että pääsääntöisesti rehtorit kokivat kaikki henkilöstöjohtamisen kompetenssit vahvoiksi asiantuntijuusalueiksensa. Tästä huolimatta suurin osa oli sitä mieltä, että tarvitsisi vielä parempia henkilöstöjohtamisen kompetensseja työssään. Naiset kokivat suurimman osan henkilöstöjohtamisen kompetensseista vahvemmaksi asiantuntijuusalueekseen kuin miehet. Osa kompetensseista vaikutti vahvistuvan kokemuksen myötä ja osan kompetensseista kokivat enemmän vahvuudekseen lyhyemmän aikaa työssä olleet rehtorit.
Laadullista aineistoa käsitteellistettiin teorian pohjalta nostettujen teemojen kautta. Nämä teemat ovat voimaantuminen, yhteisöllisyys, flow eli työn imu ja työtyytyväisyys. Lisäksi aineistosta nousi esiin kaksi muut teemaa; aika ja resurssit. Näiden teemojen kautta saatiin kuva siitä, miten eri asiat vaikuttavat rehtoreiden työhyvinvoinnin rakentumiseen arjessa.
Tutkimuksen metodologisena viitekehyksenä on pragmatismi ja tutkimus on mixed method -tutkimus eli aineiston analyysia on lähestytty niin määrällisestä, kuin laadulisesta näkökulmasta. Määrällisesti aineistoa on lähestytty tilastollisuuden näkökulmasta, jolloin aineistoa on käsitelty ristiintaulukoinnin kautta ja laadullisesti on käytetty temaattista analyysia. Aineistot ovat toisiinsa nähden yhtä tärkeissä osissa koko tutkimusta katsottaessa. Ne täydentävät ja tukevat toisiaan eivätkä yksinään voisi tuottaa yhtä tarkkaa tietoa.
Tutkimusaineistot kerättiin sähköisellä kyselyllä Lapin kuntien rehtoreilta ja haastatteluilla. Potentiaalisia vastaajia kyselyyn oli noin 300 ja vastauksia saatiin 47. Kyselyn lisäksi haastateltiin vielä viisi kyselyyn vastannutta rehtoria.
Kokemuksella omien kompetenssien vahvuudesta on vaikutusta työhyvinvoinnin osa-alueisiin. Määrällisen aineiston perusteella voidaan sanoa, että pääsääntöisesti rehtorit kokivat kaikki henkilöstöjohtamisen kompetenssit vahvoiksi asiantuntijuusalueiksensa. Tästä huolimatta suurin osa oli sitä mieltä, että tarvitsisi vielä parempia henkilöstöjohtamisen kompetensseja työssään. Naiset kokivat suurimman osan henkilöstöjohtamisen kompetensseista vahvemmaksi asiantuntijuusalueekseen kuin miehet. Osa kompetensseista vaikutti vahvistuvan kokemuksen myötä ja osan kompetensseista kokivat enemmän vahvuudekseen lyhyemmän aikaa työssä olleet rehtorit.
Laadullista aineistoa käsitteellistettiin teorian pohjalta nostettujen teemojen kautta. Nämä teemat ovat voimaantuminen, yhteisöllisyys, flow eli työn imu ja työtyytyväisyys. Lisäksi aineistosta nousi esiin kaksi muut teemaa; aika ja resurssit. Näiden teemojen kautta saatiin kuva siitä, miten eri asiat vaikuttavat rehtoreiden työhyvinvoinnin rakentumiseen arjessa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]