Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Työpäiväkokemuksen kehittäminen palvelumuotoilun menetelmillä : Case Mainostoimisto Ilme

Välilä, Johanna (2019)

 
Avaa tiedosto
Valila.Johanna.pdf (2.415Mt)
Lataukset: 


Välilä, Johanna
Lapin yliopisto
2019
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002216083
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tarkastelee Mainostoimisto Ilmeen työpäiväkokemusta ja sen kehittämistä palvelumuotoilun näkökulmasta. Työpäiväkokemusta tutkittiin ja kehitettiin viiden eri palvelumuotoilun menetelmän avulla. Merkittävässä roolissa on näkyväksi tekeminen, jota käytetään sekä nykytilanteen kuvaamiseen, kerätyn asiakastiedon kiteyttämiseen että uudenlaisen työpäiväkokemuksen kuvaamiseen.

Tutkielma on monimenetelmällinen tapaustutkimus ja se vastaa kahteen tutkimuskysymykseen: ”Miten työpäiväkokemusta voidaan kehittää palvelumuotoilun menetelmillä?” ja ”Miten käyttämäni palvelumuotoilun menetelmät soveltuvat työpäiväkokemuksen tiedonkeruumenetelmiksi?”. Tutkielman ennakko-oletus on, että palvelumuotoilun menetelmät soveltuvat edes jollakin tapaa työpäiväkokemuksen tutkimiseen ja kehittämiseen.

Tutkimusaineisto kerättiin Mainostoimisto Ilmeen henkilöstöltä osallistuvan havainnoinnin, asiakasymmärrystyöpajojen, puolistrukturoidun haastattelun, päivä elämässäni metodin sekä käyttäjäprofiilien avulla. Kerätty laadullinen aineisto teemoiteltiin, jonka lisäksi haastattelusta saatu määrällinen aineisto luokiteltiin.

Tutkimuksen tuloksena on luotu Mainostoimisto Ilmeen työntekijäprofiilit, ajatus työympäristöstä palveluna sekä kuvattu uudenlainen työpäiväkokemuksen palvelupolku yhden työntekijäprofiilin näkökulmasta. Tutkimuksen perusteella palvelumuotoilun avulla saadaan näkymättömästä työpäiväkokemuksesta näkyvää, jolloin kaikki sidosryhmät voivat kehittää sitä yhteisymmärryksessä. Palvelumuotoilun avulla voidaan lisäksi löytää työntekijöiden oikeat tarpeet ja nykytilanteen suurimmat haasteet. Käytetyistä menetelmistä hyödyllisintä tietoa työpäiväkokemuksesta tuottivat osallistuva havainnointi, asiakasymmärrystyöpajat sekä päivä elämässäni metodi.
 
Kokoelmat
  • Pro gradut [3930]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste