”Se lämpö, jolla minut nuorena opettajana otettiin tuolla koululla ja koko kyläyhteisössä vastaan, muovasi minusta sellaisen opettajan, kuin mitä tänä päivänä koen olevani.” Narratiivinen tutkimus kukoistavien opettajien uratarinoista
Lamminpää, Vilma (2020)
Lamminpää, Vilma
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003047301
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003047301
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ja mitä kukoistavat opettajat kertovat kukoistuksesta opettajan työssä. Yleinen keskustelu ja uutisointi opettajan ammattiin liittyen on hyvin negatiivissävytteistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on antaa ääni työssään kukoistaville opettajille. Aineistona käytän kahdeksan kukoistavan opettajan kesällä 2019 kirjoittamia uratarinoita. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii positiivisen psykologian PERMA-teoria. Tutkimukseni on narratiivinen tutkimus ja analyysimenetelmänä käytän sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa havaittiin opettajien kukoistuksen johtuvan kannustavista ihmissuhteista, erityisesti uran alkuvaiheessa. Opettajat asettivat itselleen realistisia tavoitteita ja olivat tyytyväisiä tekemäänsä työhön. Kukoistavat opettajat myös tiesivät omat vahvuutensa ja käyttivät niitä hyväkseen työssään. Heitä yhdisti taito nähdä hyvää pienissäkin asioissa ja olla kiitollinen niistä. Lisäksi opettajat olivat löytäneet itselleen toimivan tavan työn rajaamiseen. Opettajan työssä kukoistaminen vaatii myös aikaa. Uratarinoissa toistuikin syklimalli, jota kuvaan kukoistavan opettajuuden kehänä.
Tutkimuksen lopussa pohdin, miten voitaisiin varmistaa, että jokaisella uraansa aloittavalla opettajalla olisi ainakin yksi kannustava ihmissuhde. Ratkaisuksi ehdotan kouluihin strukturoitua mentorointimallia. Olisi myös hedelmällistä tutkia, miten tällainen mentorointimalli opettajan työuran alussa vaikuttaisi opettajan työssä kukoistamiseen työuran myöhemmissä vaiheissa.
Tutkimuksessa havaittiin opettajien kukoistuksen johtuvan kannustavista ihmissuhteista, erityisesti uran alkuvaiheessa. Opettajat asettivat itselleen realistisia tavoitteita ja olivat tyytyväisiä tekemäänsä työhön. Kukoistavat opettajat myös tiesivät omat vahvuutensa ja käyttivät niitä hyväkseen työssään. Heitä yhdisti taito nähdä hyvää pienissäkin asioissa ja olla kiitollinen niistä. Lisäksi opettajat olivat löytäneet itselleen toimivan tavan työn rajaamiseen. Opettajan työssä kukoistaminen vaatii myös aikaa. Uratarinoissa toistuikin syklimalli, jota kuvaan kukoistavan opettajuuden kehänä.
Tutkimuksen lopussa pohdin, miten voitaisiin varmistaa, että jokaisella uraansa aloittavalla opettajalla olisi ainakin yksi kannustava ihmissuhde. Ratkaisuksi ehdotan kouluihin strukturoitua mentorointimallia. Olisi myös hedelmällistä tutkia, miten tällainen mentorointimalli opettajan työuran alussa vaikuttaisi opettajan työssä kukoistamiseen työuran myöhemmissä vaiheissa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]