Motivointia musiikkiin: 4.-6.-luokkalaisten kiinnostuksen kohteet musiikissa
Kaikkonen, Eetu (2020-03-09)
Kaikkonen, Eetu
Lapin yliopisto
09.03.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003097692
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003097692
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkitaan 4.-6. luokan oppilaiden kiinnostavia ja motivoivia asioita musiikissa. Tavoitteena on selvittää, kuinka motivoida oppilaita musiikin harrastamiseen ja saada heille sen avulla tutkimuksissa todettuja positiivisia vaikutuksia elämään. Myös se, eroavatko tulokset poikien ja tyttöjen välillä, on tutkimuskohteena. Tutkimus on toteutettu määrällisenä tutkimuksena. Aineisto tähän tutkimukseen on kerätty kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeeseen vastanneita oppilaita on 100 eri puolilta Suomea. He kaikki ovat 4.-6. luokan oppilaita.
Tuloksissa ilmeni, että tähän kyselyyn vastanneiden oppilaiden mielimusiikkia on pop- ja rap/hiphop-musiikki. Kiinnostavia asioita musiikissa ovat musiikin kuunteleminen ja jonkin instrumentin soittaminen. Oppilaat toivovat, että musiikintunneilla olisi enemmän soittamista, oman laulun tekemistä ja heidän valitsemiaan kappaleita. Epämukavia asioita musiikintunneilla tuloksien mukaan ovat nokkahuilun soittaminen ja samojen laulujen käsitteleminen.
Tuloksissa ilmeni, että tähän kyselyyn vastanneiden oppilaiden mielimusiikkia on pop- ja rap/hiphop-musiikki. Kiinnostavia asioita musiikissa ovat musiikin kuunteleminen ja jonkin instrumentin soittaminen. Oppilaat toivovat, että musiikintunneilla olisi enemmän soittamista, oman laulun tekemistä ja heidän valitsemiaan kappaleita. Epämukavia asioita musiikintunneilla tuloksien mukaan ovat nokkahuilun soittaminen ja samojen laulujen käsitteleminen.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]