Lappi mindfulnessin kehtona : Semioottinen valokuva-analyysi Instagramin Lappi-kuvasta
Sarsila, Emma (2020)
Sarsila, Emma
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003198550
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003198550
Tiivistelmä
Lappi kiinnostaa ihmisiä yhä enemmän ja enemmän ja siitä syystä onkin tärkeää tutkia,
millaisena Lappi näyttäytyy sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tarkoituksena on
löytää sosiaalisessa mediassa jakamisen seuraamus, eli millaisen kuvan Lapista
Instagramissa julkaistut kuvat luovat. Tutkielma on semioottinen valokuva-analyysi,
joka tutkii, millaisena Lappi representoituu sosiaalisen median kuvapalvelu
Instagramissa, mediatieteen ja osittain myös matkailun näkökulmasta. Kyseessä on
siten representaatiotutkimus, jossa on käytetty tarkastelun työkaluna semiotiikkaa,
tarkemmin Roland Barthesin kehittämää denotaatio-konnotaatio -käsiteparia. Aineisto
on sosiaalisen median kuvapalvelu Instagramissa #lapland -haulla (7.2.2018)
löytyneet yhdeksän Top Posts -kuvaa. Top Posts on Instagramin algoritmin mukaisesti
sen hetken kyseisen hashtagin alle tägättyjen suosituimpien yhdeksän kuvan
ruudukko. Aineiston julkaisijoiden joukosta noin puolet on Lapissa toimivia, osaltaan
Lapin markkinointiin keskittyviä yrityksiä, ja noin puolet yksityisiä tilejä.
Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda tietoa siitä, millaista kuvaa Lapista luodaan
sosiaalisessa mediassa, sekä tarkoituksellisesti, että tarkoituksettomasti.
Tutkimustulosten mukaan Lappi näyttäytyy rauhallisena ja perifeerisenä, mutta
kuitenkin myös toiminnallisena. Lopputulemana on esitys, että Lappi voi näiden
tutkimustulosten varjossa näyttäytyä myöskin mindfulnessin harjoittamiseen sopivana
paikkana.
millaisena Lappi näyttäytyy sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tarkoituksena on
löytää sosiaalisessa mediassa jakamisen seuraamus, eli millaisen kuvan Lapista
Instagramissa julkaistut kuvat luovat. Tutkielma on semioottinen valokuva-analyysi,
joka tutkii, millaisena Lappi representoituu sosiaalisen median kuvapalvelu
Instagramissa, mediatieteen ja osittain myös matkailun näkökulmasta. Kyseessä on
siten representaatiotutkimus, jossa on käytetty tarkastelun työkaluna semiotiikkaa,
tarkemmin Roland Barthesin kehittämää denotaatio-konnotaatio -käsiteparia. Aineisto
on sosiaalisen median kuvapalvelu Instagramissa #lapland -haulla (7.2.2018)
löytyneet yhdeksän Top Posts -kuvaa. Top Posts on Instagramin algoritmin mukaisesti
sen hetken kyseisen hashtagin alle tägättyjen suosituimpien yhdeksän kuvan
ruudukko. Aineiston julkaisijoiden joukosta noin puolet on Lapissa toimivia, osaltaan
Lapin markkinointiin keskittyviä yrityksiä, ja noin puolet yksityisiä tilejä.
Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda tietoa siitä, millaista kuvaa Lapista luodaan
sosiaalisessa mediassa, sekä tarkoituksellisesti, että tarkoituksettomasti.
Tutkimustulosten mukaan Lappi näyttäytyy rauhallisena ja perifeerisenä, mutta
kuitenkin myös toiminnallisena. Lopputulemana on esitys, että Lappi voi näiden
tutkimustulosten varjossa näyttäytyä myöskin mindfulnessin harjoittamiseen sopivana
paikkana.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]