Tiedeseikkailun visualisointi : kuvatietokirjan visuaaliset keinot lapsen tiedekasvatuksessa
Hautamäki, Jenni (2020)
Hautamäki, Jenni
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041819207
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041819207
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan visuaalisen viestinnän suunnittelijan visuaalisia keinoja, joilla tuetaan lapsen tiedekasvatusta. Tutkielman taiteellisena osiona on toteutettu kolme 4–8-vuotiaille lapsille suunnattua Tiedeseikkailu-kirjasarjan kuvatietokirjaa. Tutkimuksen kohteena ovat visuaalisen representaation semioottiset resurssit ja erillisinä representaatioina kirjoihin toteutetut kuvitukset. Tutkielman tavoitteena on lisätä käsitystä visuaalisen viestinnän suunnittelijan kasvatuksellisista vaikutusmahdollisuuksista lapsille kohdennetuissa kuvatietokirjoissa. Tutkielma on laadullinen tutkimus ja sen tarkoituksena on tuottaa tieto visuaalisen viestin suunnittelijan keinoista practice-based-menetelmän avulla.
Tutkielman perusteella kuvatietokirjojen visuaalisuudella on sekä kognitiivisia että affektiivisia vaikutusominaisuuksia. Tiedeseikkailu-kirjojen suunnittelu- ja tuotantoprosessin aikana on eroteltavissa neljä visuaalisen representaation keinoa tukea lapsen tiedekasvatusta: Lapsen asenteisiin ja toimintaan vaikuttaminen positiivisuutta ja leikillisyyttä ilmaisevien semioottisten resurssien kautta, jolla motivoidaan oppimaan. Samaistuttavien hahmojen käyttö kirjoissa toimivat lapsille roolimalleina toiminnassa ja ylläpitävät emotionaalista sitoutumista. Tasapainottelu satumaailman ja todellisuuden kuvallistamisessa luo tilaa mielikuvitukselle ja helpottaa tiedon soveltamista arkielämään. Luonnontieteellisten ilmiöiden havainnollistaminen ja selkeyttäminen visuaalisin keinoin helpottaa niiden ymmärtämistä.
Visuaalisen viestinnän suunnittelija pystyy vaikuttamaan visuaalisen representaation kasvatukselliseen otteeseen valitsemillaan semioottisilla resursseilla ja niillä rakentamillaan sommittelullisilla kokonaisuuksilla. Lisäksi suunnittelija vaikuttaa siihen, miten asioita kuvataan, mistä näkökulmasta sekä mitä elementtejä esitellään tai korostetaan. Visuaalisen viestinnän suunnittelijan vaikutusmahdollisuuksiin kuitenkin vaikuttavat ulkoiset tekijät, kuten aikataulut, työryhmä, säädökset, resurssit sekä tekstin ja kuvan suhde.
Tutkielman perusteella kuvatietokirjojen visuaalisuudella on sekä kognitiivisia että affektiivisia vaikutusominaisuuksia. Tiedeseikkailu-kirjojen suunnittelu- ja tuotantoprosessin aikana on eroteltavissa neljä visuaalisen representaation keinoa tukea lapsen tiedekasvatusta: Lapsen asenteisiin ja toimintaan vaikuttaminen positiivisuutta ja leikillisyyttä ilmaisevien semioottisten resurssien kautta, jolla motivoidaan oppimaan. Samaistuttavien hahmojen käyttö kirjoissa toimivat lapsille roolimalleina toiminnassa ja ylläpitävät emotionaalista sitoutumista. Tasapainottelu satumaailman ja todellisuuden kuvallistamisessa luo tilaa mielikuvitukselle ja helpottaa tiedon soveltamista arkielämään. Luonnontieteellisten ilmiöiden havainnollistaminen ja selkeyttäminen visuaalisin keinoin helpottaa niiden ymmärtämistä.
Visuaalisen viestinnän suunnittelija pystyy vaikuttamaan visuaalisen representaation kasvatukselliseen otteeseen valitsemillaan semioottisilla resursseilla ja niillä rakentamillaan sommittelullisilla kokonaisuuksilla. Lisäksi suunnittelija vaikuttaa siihen, miten asioita kuvataan, mistä näkökulmasta sekä mitä elementtejä esitellään tai korostetaan. Visuaalisen viestinnän suunnittelijan vaikutusmahdollisuuksiin kuitenkin vaikuttavat ulkoiset tekijät, kuten aikataulut, työryhmä, säädökset, resurssit sekä tekstin ja kuvan suhde.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]