"Olen usein miettinyt, että haluaisin joskus heittää puhelimen vain muualle ja elää ilman sitä..." - Tutkimus lappilaisnuorten käsityksistä koskien omaa ruutuajan käyttöä
Leppänen, Assi; Rautio, Henna (2020)
Leppänen, Assi
Rautio, Henna
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042923300
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042923300
Tiivistelmä
Tämän pro gradu - tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on tämän hetken tilanne lappilaisten lasten ja nuorten digitaalisten laitteiden käytön suhteen. Haluamme tietää, kuinka paljot lapset ja nuoret käyttävät laitteita arkipäivinä ja vapaapäivinä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten oppilaat tunnistavat liialliseen ruutuaikaan yhteydessä olevia terveydellisiä haittoja sekä syrjäyttääkö laitteiden käyttö harrastukset tai ystävien näkemisen.
Pääkysymys tutkielmassamme on seuraava: Miten lappilaiset 5.- ja 9.luokkalaiset itse käsittävät ruutuajan merkityksen omalle hyvinvoinnilleen sekä kuinka käsitykset eroavat 5. ja 9. -luokkalaisten oppilaiden välillä. Aineisto on kerätty kyselylomakkeen avulla 5.- ja 9.-luokkalaisilta oppilailta viidestä eri Pohjois-Suomen koulusta. Tutkimusmenetelmänä hyödynsimme kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia tutkimusotteita.
Kaksi kolmasosaa oppilaista koki käyttävänsä laitteita päivittäin yli suositusten. Tutkimuksemme mukaan he itsekin tiedostavat, että ruutuaika vie aikaa tärkeiltä asioilta, kuten ystäviltä, harrastuksilta ja perheeltä. Oppilaat tunnistivat laitteiden käytöstä aiheutuneista oireista eniten fyysisiä oireita, kuten päänsärkyä ja silmien arkuutta. Oireisiin saatetaan helposti turtua, joten on tärkeää, että lapset ja nuoret tunnistavat liiallisesta ruutuajasta aiheutuvat haitat. Toivomme, että tutkimuksemme onnistuu herättämään keskustelua ruutuajan sopivasta käytöstä ja siitä aiheutuvista vaikutuksista lasten ja nuorten hyvinvoinnille.
Pääkysymys tutkielmassamme on seuraava: Miten lappilaiset 5.- ja 9.luokkalaiset itse käsittävät ruutuajan merkityksen omalle hyvinvoinnilleen sekä kuinka käsitykset eroavat 5. ja 9. -luokkalaisten oppilaiden välillä. Aineisto on kerätty kyselylomakkeen avulla 5.- ja 9.-luokkalaisilta oppilailta viidestä eri Pohjois-Suomen koulusta. Tutkimusmenetelmänä hyödynsimme kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia tutkimusotteita.
Kaksi kolmasosaa oppilaista koki käyttävänsä laitteita päivittäin yli suositusten. Tutkimuksemme mukaan he itsekin tiedostavat, että ruutuaika vie aikaa tärkeiltä asioilta, kuten ystäviltä, harrastuksilta ja perheeltä. Oppilaat tunnistivat laitteiden käytöstä aiheutuneista oireista eniten fyysisiä oireita, kuten päänsärkyä ja silmien arkuutta. Oireisiin saatetaan helposti turtua, joten on tärkeää, että lapset ja nuoret tunnistavat liiallisesta ruutuajasta aiheutuvat haitat. Toivomme, että tutkimuksemme onnistuu herättämään keskustelua ruutuajan sopivasta käytöstä ja siitä aiheutuvista vaikutuksista lasten ja nuorten hyvinvoinnille.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]