Luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia sähköisten oppimateriaalien ja arviointijärjestelmien käytöstä
Lappalainen, Lauri (2020-04-28)
Lappalainen, Lauri
Lapin yliopisto
28.04.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042923352
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042923352
Tiivistelmä
Sähköiset oppimateriaalit ja niissä olevat arviointijärjestelmät ovat tiivis osa luokanopettajan arkea. Sähköisten oppimateriaalien hyödyntäminen opetuksessa herättää monenlaisia tunteita puolesta ja vastaan. Kuitenkaan tutkimusta luokanopettajien käsityksistä ja kokemuksista aihepiirin ympäriltä ei suoranaisesti löydy.
Sähköiset oppimateriaalit ja niissä olevat arviointijärjestelmät sisältävät oppimateriaalit ja oppimisympäristöt, joita voidaan käyttää erilaisilla tietoteknisillä päätelaitteilla. Näiden laitteiden käyttöön liittyvä osaaminen, laitteiden saatavuus ja eriarvoisuus kuntien välillä on suurta. Kun aihepiiristä keskustellaan, harvoin tuodaan esiin todellisten käyttäjien ääntä. Tutkielmani tarkoitus on tuoda fenomenografisen lähestymistavan kautta ilmi sähköisten oppimateriaalien käyttöön liittyviä luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia.
Tutkielmassani olen luonut teoreettisen mallin, joka on johdettavissa ja sovellettavissa koulujen jokapäiväiseen työskentelyyn ja työkulttuurin kehittämiseen sähköisten oppimateriaalien käyttöön liittyen. Talvella 2020 Suomeen rantautunut koronavirus on tuonut ilmi eriarvoisuuden joka kuntien, koulujen ja opettajien välillä vallitsee. Tilanne johtaa väistämättä siihen, että kaikki oppilaat eivät saa yhtä laadukasta opetusta joka puolella Suomea.
Tutkielmani on laadullinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Vastaajia aineistossa on kuusi ja aineisto analysoitiin fenomenografista aineistoanalyysia mukaillen. Tutkielmassani tuon vahvasti esille tutkijan position, jotta olen voinut irrottaa sen itse aineiston analyysista. Tutkielmani avaa uusia tutkimusaiheita hyvin paljon, jotka ovat todella ajankohtaisia. Tutkielmani tuo myös esille tarpeen aihepiirin ympärillä tehtävälle tutkimukselle. Tutkielmani sijoittuu kasvatustieteisiin, mutta lähentyy myös yhteiskunnalliselta merkitykseltään yhteiskuntatieteitä.
Sähköiset oppimateriaalit ja niissä olevat arviointijärjestelmät sisältävät oppimateriaalit ja oppimisympäristöt, joita voidaan käyttää erilaisilla tietoteknisillä päätelaitteilla. Näiden laitteiden käyttöön liittyvä osaaminen, laitteiden saatavuus ja eriarvoisuus kuntien välillä on suurta. Kun aihepiiristä keskustellaan, harvoin tuodaan esiin todellisten käyttäjien ääntä. Tutkielmani tarkoitus on tuoda fenomenografisen lähestymistavan kautta ilmi sähköisten oppimateriaalien käyttöön liittyviä luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia.
Tutkielmassani olen luonut teoreettisen mallin, joka on johdettavissa ja sovellettavissa koulujen jokapäiväiseen työskentelyyn ja työkulttuurin kehittämiseen sähköisten oppimateriaalien käyttöön liittyen. Talvella 2020 Suomeen rantautunut koronavirus on tuonut ilmi eriarvoisuuden joka kuntien, koulujen ja opettajien välillä vallitsee. Tilanne johtaa väistämättä siihen, että kaikki oppilaat eivät saa yhtä laadukasta opetusta joka puolella Suomea.
Tutkielmani on laadullinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Vastaajia aineistossa on kuusi ja aineisto analysoitiin fenomenografista aineistoanalyysia mukaillen. Tutkielmassani tuon vahvasti esille tutkijan position, jotta olen voinut irrottaa sen itse aineiston analyysista. Tutkielmani avaa uusia tutkimusaiheita hyvin paljon, jotka ovat todella ajankohtaisia. Tutkielmani tuo myös esille tarpeen aihepiirin ympärillä tehtävälle tutkimukselle. Tutkielmani sijoittuu kasvatustieteisiin, mutta lähentyy myös yhteiskunnalliselta merkitykseltään yhteiskuntatieteitä.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]