Motivaatio kuvataiteen koulumuistoissa: kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden narratiiveja kuvataiteen koulumuistoista
Jurvelin, Ella (2020)
Jurvelin, Ella
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051435645
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051435645
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden motivaatioon liittyviä taustoja. Tutkimukseni tarkoitus on selvittää, mitä motivaation tekijöitä kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden koulumuistoissa esiintyy. Tutkimustani ohjasi teoreettisena viitekehyksenä konstruktivistinen tieteenfilosofia. Tutkimuksen teoriataustana tutkin motivaation teorioita ja käsitteitä.
Menetelmällisesti tutkimus asettuu laadullisen ja narratiivisen tutkimuksen piiriin. Kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden koulumuistot ovat tutkimukseni narratiivinen aineisto. Keräsin narratiivisen aineiston teemahaastattelun ja muistelumenetelmän keinoin. Haastatteluun osallistui viisi kuvataidekasvatuksen opiskelijaa. Haastatteluissa oli virikemateriaalina tutkittavien kuvataiteen koulutyö. Analysoin aineistoa sisällönanalyysin keinoin narratiiveja yhdistellen ja eritellen.
Erityisen kuvataiteen termi kiteyttää tutkimuksieni tulokset. Aineiston analyysia tulkitsemalla muodostin tutkimukseni tulokset kuvastamaan kuvataidetta, joka kattaa motivaation muodostumisen vaadittavia tekijöitä. Tutkittavat kokivat kuvataiteen olevan heille merkityksellistä ja mielekästä. Heille oli muodostunut myös luottamus oppimiseen ja omiin taitoihinsa kuvataiteessa. Tutkittavien motivaation muodostumista oli mahdollistamassa sosiaalisia ja rakenteellisia ympäristötekijöitä. Tutkielmani tutkimustulokset voivat toimia apuvälineenä käytännön taidekasvatuksentyössä oppijoiden motivaation kehittymisen tukemisessa.
Menetelmällisesti tutkimus asettuu laadullisen ja narratiivisen tutkimuksen piiriin. Kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden koulumuistot ovat tutkimukseni narratiivinen aineisto. Keräsin narratiivisen aineiston teemahaastattelun ja muistelumenetelmän keinoin. Haastatteluun osallistui viisi kuvataidekasvatuksen opiskelijaa. Haastatteluissa oli virikemateriaalina tutkittavien kuvataiteen koulutyö. Analysoin aineistoa sisällönanalyysin keinoin narratiiveja yhdistellen ja eritellen.
Erityisen kuvataiteen termi kiteyttää tutkimuksieni tulokset. Aineiston analyysia tulkitsemalla muodostin tutkimukseni tulokset kuvastamaan kuvataidetta, joka kattaa motivaation muodostumisen vaadittavia tekijöitä. Tutkittavat kokivat kuvataiteen olevan heille merkityksellistä ja mielekästä. Heille oli muodostunut myös luottamus oppimiseen ja omiin taitoihinsa kuvataiteessa. Tutkittavien motivaation muodostumista oli mahdollistamassa sosiaalisia ja rakenteellisia ympäristötekijöitä. Tutkielmani tutkimustulokset voivat toimia apuvälineenä käytännön taidekasvatuksentyössä oppijoiden motivaation kehittymisen tukemisessa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4124]