Kittilän alueen yrittäjien käsityksiä matkailun ympärivuotisuudesta : mixed methods -tutkimus yrittäjyyden motivaation näkökulmasta
Sutinen, Tuukka (2019)
Sutinen, Tuukka
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052338822
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052338822
Tiivistelmä
Tutkimus kuvaa Kittilän alueella matkailun parissa toimivien yrittäjien käsityksiä matkailun ympärivuotisuudesta. Matkailu on kasvava elinkeino ja merkittävää Kittilän alueelle. Ympärivuotisuus on keskeinen tavoite matkailun kehittämistyössä, jota ohjaavat valtakunnallinen sekä paikallisen tason strategiatyö. Tutkielman anti liittyy kasvatustieteisiin keskeisesti yhteisöjen ja organisaatioiden kehittämisen näkökulmasta: työelämän nopea muutosvauhti korostaa oppimisen merkitystä, jolloin tutkimus keskittyy esimerkiksi työhyvinvointiin, tuottavuuden tai osaamisen kehittämiseen.
Matkailutoimiala on erityisen verkottunut ja kehittämistyö tapahtuu pääasiassa strategisten suunnitelmien pohjalta toimialaa koskevien tai toimialaverkostoja läpäisevinä toimina. Yrittäjät ovat kehittämistyön keskeinen sidosryhmä, jonka varaan lasketaan paljon uusien mahdollisuuksien löytämisessä ja hyödyntämisessä. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin kehittämistyöhön liittyviä haasteita yrittäjyyden motivaation näkökulmasta. Tehtäväkohtaisen yrittäjyyden motivaation käsitteitä ovat visio, tavoitteet ja pystyvyys.
Tutkimuksen päätutkimuskysymys on: Miten yrittäjät kuvaavat ympärivuotiseen matkailuun siirtymistä osana yrittäjyyttään? Tutkimus edustaa perättäistä, fenomenografisesti painottunutta mixed methods -tutkimusta, jossa aineisto on kerätty ensin sähköisellä kyselylomakkeella (N=23 vastaajaa), minkä jälkeen
haastateltiin viittä yrittäjää. Kyselylomakkeen tuloksia on hyödynnetty haastattelujen suunnittelussa. Kyselyaineisto on analysoitu kuvailevan tilastotieteen menetelmin ja haastatteluaineisto fenomenografisella analyysimenetelmällä. Tulosvaiheessa analyysejä on yhdistelty yhdeksi kokonaisuudeksi.
Tulosten perusteella yrittäjät kuvaavat motivaationsa yhteisten päämäärien suunnassa syntyvän toimijaverkoston yhteydenpidon, luottamuksen rakentamisen ja palautteen jakamisen kautta. Yhteisten päämäärien jalkauttaminen nähdään olevan paikallisten yhteistyöorganisaatioiden vastuulla. Keskustelutilan luominen matkailun toimijaverkoston kesken on tärkeä kehittämiskohta, johon tarttumalla voidaan vastata toimialaa koskeviin yhteistyön, kilpailun ja tulevaisuuden kehittämissuuntien haasteisiin. Yhteistyö ja kilpailu ovat elintärkeitä vetovoimatekijöiden hyödyntämiseksi ja kehittämiseksi, niin Levin matkailualueella kuin matkailualueiden välillä. Toimintaympäristö avaa ja sulkee mahdollisuuksia vetovoimatekijöiden suhteen: millaista yhteistyötä ja kilpailua alueella on mahdollista harjoittaa, sekä millaiseksi toimijaverkoston työskentely muotoutuu ja mahdollistaako se yhteisesti sovittujen päämäärien saavuttamisen.
Matkailutoimiala on erityisen verkottunut ja kehittämistyö tapahtuu pääasiassa strategisten suunnitelmien pohjalta toimialaa koskevien tai toimialaverkostoja läpäisevinä toimina. Yrittäjät ovat kehittämistyön keskeinen sidosryhmä, jonka varaan lasketaan paljon uusien mahdollisuuksien löytämisessä ja hyödyntämisessä. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin kehittämistyöhön liittyviä haasteita yrittäjyyden motivaation näkökulmasta. Tehtäväkohtaisen yrittäjyyden motivaation käsitteitä ovat visio, tavoitteet ja pystyvyys.
Tutkimuksen päätutkimuskysymys on: Miten yrittäjät kuvaavat ympärivuotiseen matkailuun siirtymistä osana yrittäjyyttään? Tutkimus edustaa perättäistä, fenomenografisesti painottunutta mixed methods -tutkimusta, jossa aineisto on kerätty ensin sähköisellä kyselylomakkeella (N=23 vastaajaa), minkä jälkeen
haastateltiin viittä yrittäjää. Kyselylomakkeen tuloksia on hyödynnetty haastattelujen suunnittelussa. Kyselyaineisto on analysoitu kuvailevan tilastotieteen menetelmin ja haastatteluaineisto fenomenografisella analyysimenetelmällä. Tulosvaiheessa analyysejä on yhdistelty yhdeksi kokonaisuudeksi.
Tulosten perusteella yrittäjät kuvaavat motivaationsa yhteisten päämäärien suunnassa syntyvän toimijaverkoston yhteydenpidon, luottamuksen rakentamisen ja palautteen jakamisen kautta. Yhteisten päämäärien jalkauttaminen nähdään olevan paikallisten yhteistyöorganisaatioiden vastuulla. Keskustelutilan luominen matkailun toimijaverkoston kesken on tärkeä kehittämiskohta, johon tarttumalla voidaan vastata toimialaa koskeviin yhteistyön, kilpailun ja tulevaisuuden kehittämissuuntien haasteisiin. Yhteistyö ja kilpailu ovat elintärkeitä vetovoimatekijöiden hyödyntämiseksi ja kehittämiseksi, niin Levin matkailualueella kuin matkailualueiden välillä. Toimintaympäristö avaa ja sulkee mahdollisuuksia vetovoimatekijöiden suhteen: millaista yhteistyötä ja kilpailua alueella on mahdollista harjoittaa, sekä millaiseksi toimijaverkoston työskentely muotoutuu ja mahdollistaako se yhteisesti sovittujen päämäärien saavuttamisen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4449]