Liikuntateknologia luokanopettajaopiskelijoiden näkemänä
Mäkinen, Jussi; Tapio, Aleksi (2020)
Mäkinen, Jussi
Tapio, Aleksi
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052038561
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052038561
Tiivistelmä
Liikuntateknologia on viime vuosina yleistynyt huomattavasti osana ihmisten vapaa-ajan liikuntatottumuksia. Liikunnanopetuksen osalta liikuntateknologia on tullut osaksi oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyviä tavoitteita viimeisimmässä opetussuunnitelmassa. Teknologia ei ole vakiinnuttanut liikunnanopetuksessa kuitenkaan samanlaista asemaa kuin muissa peruskoulun oppiaineissa. Tulevaisuuden luokanopettajat tulevat määrittämään liikuntateknologian roolin osana liikunnallisia oppimisympäristöjä, joten päätimme tutkia miten he määrittelevät liikuntateknologian käsitteenä ja pedagogisena työvälineenä.
Toteutimme tutkimuksen laadullisesti fenomenografista tutkimussuuntausta mukaillen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti kyselylomakkeella liikuntaan erikoistuneilta luokanopettajaopiskelijoilta, joita oli yhteensä 14. Analyysivaiheessa tutkimustulosten merkitysyksiköistä johdettiin kategorioita, joiden välisiä suhteita tarkentamalla muodostettiin viisi kuvauskategoriaa: 1. Liikuntateknologian määritelmä, 2. Liikuntateknologiset ratkaisut, 3. Liikuntateknologian hyödyntämisen perusteluita ja päämääriä, 4. Opettajat ja liikuntateknologia, 5. Oppilaat ja liikuntateknologia.
Tutkimustuloksemme ovat, että luokanopettajaopiskelijoiden näkemänä liikuntateknologia on liikuntaa tukevaa ja mahdollistavaa teknologiaa, joka motivoi oppilaita. Sen ei nähty kuitenkaan korvaavan perinteisiä opetusmenetelmiä, vaan sen toivottiin tuovan lisäarvoa liikunnanopetukseen. Tutkimuksemme johtopäätöksenä on, että liikuntateknologian tuomia mahdollisuuksia ei pystytä hyödyntämään tarkoituksenmukaisesti ilman riittäviä pedagogisia malleja ja tietotaidon lisäämistä opettajien keskuudessa.
Toteutimme tutkimuksen laadullisesti fenomenografista tutkimussuuntausta mukaillen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti kyselylomakkeella liikuntaan erikoistuneilta luokanopettajaopiskelijoilta, joita oli yhteensä 14. Analyysivaiheessa tutkimustulosten merkitysyksiköistä johdettiin kategorioita, joiden välisiä suhteita tarkentamalla muodostettiin viisi kuvauskategoriaa: 1. Liikuntateknologian määritelmä, 2. Liikuntateknologiset ratkaisut, 3. Liikuntateknologian hyödyntämisen perusteluita ja päämääriä, 4. Opettajat ja liikuntateknologia, 5. Oppilaat ja liikuntateknologia.
Tutkimustuloksemme ovat, että luokanopettajaopiskelijoiden näkemänä liikuntateknologia on liikuntaa tukevaa ja mahdollistavaa teknologiaa, joka motivoi oppilaita. Sen ei nähty kuitenkaan korvaavan perinteisiä opetusmenetelmiä, vaan sen toivottiin tuovan lisäarvoa liikunnanopetukseen. Tutkimuksemme johtopäätöksenä on, että liikuntateknologian tuomia mahdollisuuksia ei pystytä hyödyntämään tarkoituksenmukaisesti ilman riittäviä pedagogisia malleja ja tietotaidon lisäämistä opettajien keskuudessa.
Kokoelmat
- Pro gradut [3938]