’’Kyllä sä voit oppia varmaan parhaiten kaiken leikin kautta’’ – Alkuopettajien käsityksiä leikistä ja leikillisestä oppimisesta
Lappalainen, Heini (2020)
Lappalainen, Heini
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052739429
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052739429
Tiivistelmä
Leikin merkitys lasten kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa on noussut yhä suurempaan merkitykseen koulumaailmassa. Leikkiä voidaan hyödyntää opetuksen välineenä ja sen avulla on mahdollista kehittää monipuolisesti lapsen tietoja ja taitoja. Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä alkuopettajilla on leikistä ja leikillisestä oppimisesta.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu leikin ja leikillisen oppimisen käsitteisiin. Aineisto on kerätty haastattelemalla neljää alkuopetuksessa työskentelevää opettajaa Pohjois-Savosta ja Pohjois-Pohjanmaalta. Tutkielman lähestymistapa on fenomenografinen ja aineiston analyysi on toteutettu fenomenografisesti. Analyysissä muodostui yhteensä neljä kuvauskategoriaa, jotka kuvasivat alkuopettajien käsityksiä leikistä ja leikillisestä oppimisesta.
Tutkielma osoittaa, että alkuopettajat käsittivät leikin lapsen luonnolliseksi toiminnaksi ja monipuoliseksi opetuksen välineeksi. Leikki koettiin erityisen tärkeäksi alkuopetuksessa, koska sen nähtiin opettavan lapsille uusia tietoja ja taitoja. Alkuopettajat olivat hyödyntäneet leikkiä opetuksessaan monin eri tavoin.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu leikin ja leikillisen oppimisen käsitteisiin. Aineisto on kerätty haastattelemalla neljää alkuopetuksessa työskentelevää opettajaa Pohjois-Savosta ja Pohjois-Pohjanmaalta. Tutkielman lähestymistapa on fenomenografinen ja aineiston analyysi on toteutettu fenomenografisesti. Analyysissä muodostui yhteensä neljä kuvauskategoriaa, jotka kuvasivat alkuopettajien käsityksiä leikistä ja leikillisestä oppimisesta.
Tutkielma osoittaa, että alkuopettajat käsittivät leikin lapsen luonnolliseksi toiminnaksi ja monipuoliseksi opetuksen välineeksi. Leikki koettiin erityisen tärkeäksi alkuopetuksessa, koska sen nähtiin opettavan lapsille uusia tietoja ja taitoja. Alkuopettajat olivat hyödyntäneet leikkiä opetuksessaan monin eri tavoin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]