Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luomun lukutaito : Luomupakkauksen visuaaliset keinot mielikuvien luojana

Mykrä, Jutta (2020)

 
Avaa tiedosto
Mykra.Jutta.pdf (7.414Mt)
Lataukset: 


Mykrä, Jutta
Lapin yliopisto
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051637982
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, minkälaisilla visuaalisilla keinoilla on mahdollista luoda toimiva luomutuotepakkaus, sekä minkälaisia mielikuvia valitut keinot synnyttävät. Tarkastelen samalla pakkauksen visuaalisia valintoja brändin näkökulmasta, sekä pohdin luomutuotteen visualisointia tämän päivän markkinointivälineenä. Tähän pohdintaan liittyy pakkauksen ulkoasun muokkautuminen ajan saatossa. Tutkimuksen aineisto koostuu kolmesta Suomisen maito Oy:n Jymy -luomujäätelöpakkauksesta. Käytän kvalitatiivisen tutkimukseni metodina multimodaalista analyysiä, jossa hyödynnän valitsemiani semioottisia resursseja, eli moodeja. Tutkielman alussa avaan taustaa ja käsitteitä tutkimuksen takana. Tämän jälkeen toteutan multimodaalisen analyysin aineistoa hyödyntäen. Analyysin tuloksia tarkastelemalla ja graafisen suunnittelijan näkökulmaa soveltamalla suunnittelen oman luomutuotepakkauksen taiteellisen produktion muodossa. Lopuksi pohdin vielä tutkimustani sekä sen suhdetta tulevaisuuden luomupakkaussuunnitteluun.

Tutkimani visuaaliset keinot välittivät luomupakkauksesta mielikuvia monin eri tavoin. Tutkimus osoitti, että valituilla moodeilla on mahdollista vaikuttaa luomupakkauksen ulkoasuun ja hyödyntää niitä mielikuvien luojana. Tässä tulee ottaa huomioon pakkausta tarkastelevan katsojan tausta ja aiempi kokemus. Tutkielman tavoitteena on näyttää, kuinka luomupakkauksen visuaalisilla valinnoilla on mahdollista vaikuttaa mielikuvien syntyyn ja samalla tuotteen näkyvyyteen ostotilanteessa. Tällä on suuri merkitys sekä luomutuotteen että sen brändin markkinoinnin kannalta, niin tänä päivänä kuin tulevaisuudessa.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3936]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste