OLET ARVOKAS JA AINUTLAATUINEN : autoetnografinen tutkimus kuvataideopettajan eettisestä vastuusta nuorten kasvun tukemisessa
Leppälä, Annastiina (2020)
Leppälä, Annastiina
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052038475
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052038475
Tiivistelmä
Opetusalan eettinen neuvottelukunta on laatinut Comeniuksen valan sanat, jotka muistuttavat koko opettajan profession perustasta; eettisyydestä. Opettajan eettiset, hyvinvointiin tähtäävät ohjeet voi nähdä kaikkialla peruskoulun opetussuunnitelman aihealueissa, joko yhteisenä ohjeena tai oppiaineiden tuomin erilaisin painotuksin. Tutkielmani aihe kuvataideopettajan eettinen vastuu nuorten kasvun tukemisessa tarkastelee tätä opettajuuden ydintä ja sen arvoperustaa. Se on pieni jyvänen suuressa ammattietiikkaa käsittelevässä vilja-aitassa, mutta silti tutkimusotteeltaan taiteellisen virkistävä ja syntymähetkellään tuore. Arvokas ja ainutlaatuinen, kuten jokainen meistä.
Tutkielman rakenne on kolmiosainen. Ensimmäisessä osassa tarkastelen aiheeseen liittyvää tutkimuskirjallisuutta sekä analysoin taidekasvatuksen historiasta kantautuvia arvoja ja asenteita, jotka näkyvät myös tämän päivän opettajuudessa. Näiden huomioiminen on tärkeää, sillä historiaan sitoutuneet arvot vaikuttavat jokaisen ihmisen ajattelun taustalla. Tutkielman toinen osa käsittää autoetnografisen tutkimuksen. Toteutan siinä ensimmäisen osan tulosten pohjalta kalligrafiset työt, joissa tutkin taiteellisessa prosessissa ja oman elämismaailman kontekstissa tutkimuskysymystä ja siitä syntyviä merkityskokonaisuuksia. Aineisto koostuu taiteellisista töistä, päiväkirja merkinnöistä, taustakirjallisuudesta sekä teoriaosuudessa syntyneistä kulttuurihistoriallisista huomioista. Kolmannen osan analyysivaihe muodostuu näiden neljän vuoropuhelusta, sekä niiden avulla syntyneistä havainnoista.
Tutkimustulokset osoittavat, kuinka jokaisen kuvataideopettajan on annettava mahdollisuus arvofilosofiselle ja eettiselle pohdinnalle pyrkiessään kohti esimerkillistä kasvatustyötä. Tutkimusten tulosten arvo ei näyttäydy niinkään uusina tutkimustuloksina, vaan pikemminkin vanhojen tutkimustulosten saattamisena nykyisyyteen. Tämä on mahdollistunut rinnastamalla tutkimukset ajankohtaisen tutkimuskirjallisuuden kanssa, sekä rikastuttamalla niiden sisältöä taiteellisen työskentelyn kautta syntyneillä merkityksillä, ajatuksilla ja kokemuksilla.
Tutkielma on suunnattu erityisesti taidekasvattajille haasteeksi pohtimaan omaa arvoperustaansa ja toimintamallejaan. Pohtivalla otteellaan se kannustaa opettajia vahvistamaan tietoisuuttaan ammattietiikasta ja ylipäätään koko opetuksen kauneudesta.
Avainsanat: autoetnografia, kuvataidekasvatus, kulttuurihistoria, taide, kasvatus, arvofilosofia, etiikka, kuvataideopettaja, nuori.
Tutkielman rakenne on kolmiosainen. Ensimmäisessä osassa tarkastelen aiheeseen liittyvää tutkimuskirjallisuutta sekä analysoin taidekasvatuksen historiasta kantautuvia arvoja ja asenteita, jotka näkyvät myös tämän päivän opettajuudessa. Näiden huomioiminen on tärkeää, sillä historiaan sitoutuneet arvot vaikuttavat jokaisen ihmisen ajattelun taustalla. Tutkielman toinen osa käsittää autoetnografisen tutkimuksen. Toteutan siinä ensimmäisen osan tulosten pohjalta kalligrafiset työt, joissa tutkin taiteellisessa prosessissa ja oman elämismaailman kontekstissa tutkimuskysymystä ja siitä syntyviä merkityskokonaisuuksia. Aineisto koostuu taiteellisista töistä, päiväkirja merkinnöistä, taustakirjallisuudesta sekä teoriaosuudessa syntyneistä kulttuurihistoriallisista huomioista. Kolmannen osan analyysivaihe muodostuu näiden neljän vuoropuhelusta, sekä niiden avulla syntyneistä havainnoista.
Tutkimustulokset osoittavat, kuinka jokaisen kuvataideopettajan on annettava mahdollisuus arvofilosofiselle ja eettiselle pohdinnalle pyrkiessään kohti esimerkillistä kasvatustyötä. Tutkimusten tulosten arvo ei näyttäydy niinkään uusina tutkimustuloksina, vaan pikemminkin vanhojen tutkimustulosten saattamisena nykyisyyteen. Tämä on mahdollistunut rinnastamalla tutkimukset ajankohtaisen tutkimuskirjallisuuden kanssa, sekä rikastuttamalla niiden sisältöä taiteellisen työskentelyn kautta syntyneillä merkityksillä, ajatuksilla ja kokemuksilla.
Tutkielma on suunnattu erityisesti taidekasvattajille haasteeksi pohtimaan omaa arvoperustaansa ja toimintamallejaan. Pohtivalla otteellaan se kannustaa opettajia vahvistamaan tietoisuuttaan ammattietiikasta ja ylipäätään koko opetuksen kauneudesta.
Avainsanat: autoetnografia, kuvataidekasvatus, kulttuurihistoria, taide, kasvatus, arvofilosofia, etiikka, kuvataideopettaja, nuori.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]