Kuviksen monet todellisuudet – Kyselytutkimus lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden käytöstä kuvataiteen opetuksessa
Salakka, Roosa-Maria (2020)
Salakka, Roosa-Maria
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051637975
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051637975
Tiivistelmä
Teknologian kehityksen mukana lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden käyttö opetuksessa mahdollistuu. Uudet virtuaaliset tavat oppia muuttavat opetusta ja oppimista. Tähän liittyvää tutkimusta on silti vähän. Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa miten lisättyä todellisuutta ja virtuaalitodellisuutta voitaisiin hyödyntää kuvataiteen opetuksessa. Tutkielma selvittää kuvataiteenopettajien ja opettajaksi opiskelevien lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden kokemuksia. Tutkielma on kyselytutkimus, josta saatua aineistoa peilataan teoriaan. Tutkimuksen aineistoa on analysoitu laadullisin menetelmin sisällönanalyysin avulla. Tutkimus on tapaustutkimus, jossa kerätään näkemyksiä, kokemuksia ja mielipiteitä siitä, miten lisättyä todellisuutta tai virtuaalitodellisuutta voitaisiin hyödyntää kuvataiteessa ja opetuksessa. Tutkimustehtäväni on selvittää miten luoda onnistunut kuvataideopetuksen tilanne hyödyntämällä lisättyä todellisuutta tai virtuaalitodellisuutta?
Lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden käyttö kuvataiteessa koettiin mielekkääksi ja innovatiiviseksi tavaksi oppia. Avointen vastausten ja monivalintavastausten avulla voidaan määrittää, että onnistunut opetustilanne vaatii opettajan pedagogisen ja tietohallinnon tukiverkoston ja johdonmukaista suunnittelua lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden käytöstä kuvataiteen opetuksessa. Resursseja, joita ovat toimivat päätelaitteet, oheislaitteet ja niihin yhteenkuuluvat sovellukset ja pelit sekä fyysinen tila vaaditaan lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden hyödyntämiseen.
Lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden käyttö kuvataiteessa koettiin mielekkääksi ja innovatiiviseksi tavaksi oppia. Avointen vastausten ja monivalintavastausten avulla voidaan määrittää, että onnistunut opetustilanne vaatii opettajan pedagogisen ja tietohallinnon tukiverkoston ja johdonmukaista suunnittelua lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden käytöstä kuvataiteen opetuksessa. Resursseja, joita ovat toimivat päätelaitteet, oheislaitteet ja niihin yhteenkuuluvat sovellukset ja pelit sekä fyysinen tila vaaditaan lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden hyödyntämiseen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4560]