Romanttisen matkakohteen markkinointi: Semioottinen tapaustutkimus Vicky Cristina Barcelona -elokuvasta
Herrala, Merja (2020-06-11)
Herrala, Merja
Lapin yliopisto
11.06.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061142723
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061142723
Tiivistelmä
Elokuvat ovat aikamme suosituimpia kulttuurimuotoja. Romantiikka on yksi niiden vallitsevista tee-moista. Elokuvien juonenkäänteet ja niissä nähdyt paikat voivat muuttaa mielikuviamme jostakin kohteesta saaden meidät motivoituneiksi matkustamaan kyseiseen paikkaan. Tutkielmani aiheena on romanttinen elokuvamatkailu.
Aiemmissa tutkimuksissa matkakohteiden markkinointia elokuvien kautta käsitellään esimerkiksi matkailun kasvun ja matkustusmotivaation lisääntymisen näkökulmista. Myös elokuvien tuottamia merkkejä ja merkityksiä on tutkittu, mutta yleisellä tasolla. Tutkimuksen yleisenä tavoitteena on antaa ideoita elokuvamatkailun markkinoinnin mahdollisuuksista romantiikan näkökulmasta.
Tutkimuskohteeni on romantiikan merkit matkailumarkkinoinnissa. Tehtävänäni on tutkia paikan imagon muokkautumista elokuvasta tulkittavien romanttisten merkitysten kautta. Päätutkimuskysy-mykseni on, kuinka romantiikan semiotiikalla voidaan muokata matkakohteen imagoa? Osakysy-myksiä on kolme. Minkälaisia romantiikan merkityksiä elokuva tuottaa? Millä keinoin romantiikan merkkejä hyödynnetään elokuvassa? Minkälaisen mielikuvan romantiikan semiotiikka muodostaa Espanjasta verrattuna Lappiin?
Tutkimusaineistonani toimii Vicky Cristina Barcelona –elokuva. Tutkielmani edustaa laadullista tut-kimusta. Analysoin elokuvassa esiintyviä romantiikan merkkejä ja merkityksiä Rosen (2007) vaiheit-taisen semioottisen analyysimenetelmän keinoin.
Tulokset osoittavat, että romantiikan semiotiikka vaikuttaa matkakohteen mielikuvaan sekä tunteiden että järjen kautta. Näitä ovat mm. nostalgisten tunteiden herättäminen sekä romantiikkaa huokuvien nähtävyyksien, kulttuurin ja elintapojen näyttäminen. Mitä monipuolisemmin matkailun merkkejä ja merkityksiä osataan tulkita, sitä paremmin voidaan ymmärtää matkakohteisiin rakentuvia odotuksia. Tutkielmani antaa ideoita romantiikan merkkien ja merkitysten hyödyntämisen keinoista elokuvista esimerkiksi Lapin matkailumarkkinointiin.
Aiemmissa tutkimuksissa matkakohteiden markkinointia elokuvien kautta käsitellään esimerkiksi matkailun kasvun ja matkustusmotivaation lisääntymisen näkökulmista. Myös elokuvien tuottamia merkkejä ja merkityksiä on tutkittu, mutta yleisellä tasolla. Tutkimuksen yleisenä tavoitteena on antaa ideoita elokuvamatkailun markkinoinnin mahdollisuuksista romantiikan näkökulmasta.
Tutkimuskohteeni on romantiikan merkit matkailumarkkinoinnissa. Tehtävänäni on tutkia paikan imagon muokkautumista elokuvasta tulkittavien romanttisten merkitysten kautta. Päätutkimuskysy-mykseni on, kuinka romantiikan semiotiikalla voidaan muokata matkakohteen imagoa? Osakysy-myksiä on kolme. Minkälaisia romantiikan merkityksiä elokuva tuottaa? Millä keinoin romantiikan merkkejä hyödynnetään elokuvassa? Minkälaisen mielikuvan romantiikan semiotiikka muodostaa Espanjasta verrattuna Lappiin?
Tutkimusaineistonani toimii Vicky Cristina Barcelona –elokuva. Tutkielmani edustaa laadullista tut-kimusta. Analysoin elokuvassa esiintyviä romantiikan merkkejä ja merkityksiä Rosen (2007) vaiheit-taisen semioottisen analyysimenetelmän keinoin.
Tulokset osoittavat, että romantiikan semiotiikka vaikuttaa matkakohteen mielikuvaan sekä tunteiden että järjen kautta. Näitä ovat mm. nostalgisten tunteiden herättäminen sekä romantiikkaa huokuvien nähtävyyksien, kulttuurin ja elintapojen näyttäminen. Mitä monipuolisemmin matkailun merkkejä ja merkityksiä osataan tulkita, sitä paremmin voidaan ymmärtää matkakohteisiin rakentuvia odotuksia. Tutkielmani antaa ideoita romantiikan merkkien ja merkitysten hyödyntämisen keinoista elokuvista esimerkiksi Lapin matkailumarkkinointiin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]