Ihmiskuva Toimiva lapsi ja perhe - ja Aggression Replacement Training -menetelmissä
Huhtala, Joonas (2020-06-12)
Huhtala, Joonas
Lapin yliopisto
12.06.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061343079
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061343079
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen kahta menetelmää, jotka on kehitetty auttamaan lasta hänen vaikeuksissaan ympäröivän yhteisön kanssa. Analysoin niissä esitettyä ihmiskuvaa, joka ohjaa käytännön kasvatustyötä. Valitsemani menetelmät ovat Aggression Replacement Training ja Toimiva lapsi & Perhe menetelmä, johon kuuluu Lapset puheeksi menetelmä ja Toimiva lapsi ja perhe –perheinterventio. On tärkeää ymmärtää erilaisten tukimenetelmien taustoja, sitä pohjaa, johon ne perustuvat, jotta voidaan pätevästi arvioida toimintaa ohjaavia syitä ja tavoitteita.
Tutkimuksen tutkimusotteena ja analyysimenetelmänä toimii laadullinen sisällönanalyysi. Aineistona tutkimuksessa toimii Aggression Replacement Training menetelmästä kirjoitettu Aggression Replacement Training: ryhmäharjoitusmenetelmä aggressiivisesti käyttäytyville nuorille –kirja, jossa kerrotaan ART –menetelmän taustaa ja sen käytöstä. Toimiva lapsi & perhe – työstä käytän aineistona menetelmän lokikirjoja, menetelmistä ja sen taustateoriasta kertovaa julkaisua ja opaskirjoja, jotka on kirjoitettu vanhemmille. Näihin kuuluvat seuraavat asiakirjat: ”Lapset puheeksi taustateoria varhaiskasvatuksessa”, ”Lapset puheeksi lokikirja yhteistyöhön erilaisissa palveluissa”, ”Mikä meidän vanhempia vaivaa?”, ”Miten autan lastani?”, ”Miten huolehdin lapsistani?” ja ”Perheinterventiomanuaali”. Aineiston analysoin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksena muodostui Toimiva lapsi ja perhe ‒menetelmän ja Aggression Replacement Training –menetelmään sisältyvä ihmiskuva. Molemmista menetelmistä on muodostettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla 7 pääkategoriaa, joiden avulla menetelmien sisältämä ihmiskuva esitetään. Tutkimuksen johtopäätöksissä tarkastelen mitä menetelmien ihmiskuvien huomioon ottaminen tarkoittaisi lasten- ja nuorten kodin ohjaajan työssä.
Tutkimuksen tutkimusotteena ja analyysimenetelmänä toimii laadullinen sisällönanalyysi. Aineistona tutkimuksessa toimii Aggression Replacement Training menetelmästä kirjoitettu Aggression Replacement Training: ryhmäharjoitusmenetelmä aggressiivisesti käyttäytyville nuorille –kirja, jossa kerrotaan ART –menetelmän taustaa ja sen käytöstä. Toimiva lapsi & perhe – työstä käytän aineistona menetelmän lokikirjoja, menetelmistä ja sen taustateoriasta kertovaa julkaisua ja opaskirjoja, jotka on kirjoitettu vanhemmille. Näihin kuuluvat seuraavat asiakirjat: ”Lapset puheeksi taustateoria varhaiskasvatuksessa”, ”Lapset puheeksi lokikirja yhteistyöhön erilaisissa palveluissa”, ”Mikä meidän vanhempia vaivaa?”, ”Miten autan lastani?”, ”Miten huolehdin lapsistani?” ja ”Perheinterventiomanuaali”. Aineiston analysoin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksena muodostui Toimiva lapsi ja perhe ‒menetelmän ja Aggression Replacement Training –menetelmään sisältyvä ihmiskuva. Molemmista menetelmistä on muodostettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla 7 pääkategoriaa, joiden avulla menetelmien sisältämä ihmiskuva esitetään. Tutkimuksen johtopäätöksissä tarkastelen mitä menetelmien ihmiskuvien huomioon ottaminen tarkoittaisi lasten- ja nuorten kodin ohjaajan työssä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]