Sosiaalisen median merkitys osana nuorten kehonkuvan rakentumista
Aatsinki, Anna; Heikkinen, Sara (2020)
Aatsinki, Anna
Heikkinen, Sara
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061543281
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061543281
Tiivistelmä
Tutkielmassa vastaamme seuraavaan kysymykseen: millä tavoin sosiaalinen media luo merkityksiä nuorten käsityksiin heidän omasta kehostaan? Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten 13–15-vuotiaat tytöt ja pojat kokevat oman kehonkuvansa ja millä tavoin sosiaalinen media muokkaa sitä. Tutkielman aihe on ajankohtainen, koska nuoret käyttävät aktiivisesti sosiaalista mediaa ja aihetta on nostettu esille myös eri medioissa.
Tarkastelemme teoriaosuudessa nykypäivän medioitunutta kulttuuria, millaisia sosiaalisen median käyttäjiä nuoret ovat sekä sosiaalisen median merkityksellisyyttä kehonkuvan rakentumisessa. Lisäksi avaamme käsitettä kehonkuva, miten se määritellään, mitkä asiat siihen vaikuttavat ja miten se näyttäytyy nuoruudessa. Lähestymme kehonkuvaa sosiokulttuurisesta näkökulmasta, koska koemme, että ympäristöllä on suuri vaikutus yksilön käsityksiin omasta kehosta.
Tutkimus on fenomenografinen ja käytämme fenomenografista analyysitapaa. Aineisto muodostuu haastatteluista, sähköpostihaastatteluista ja pienistä kyselyistä. Yhteensä tutkimukseen osallistui 14 nuorta.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että pääsääntöisesti nuoret pitävät kehostaan. Tulokset ovat kuitenkin sukupuolittuneita. Ainoastaan tytöissä on heitä, jotka eivät pidä omasta kehostaan, vertaavat itseään sosiaalisessa mediassa esiintyviin henkilöihin sekä kokevat ulkonäköpaineita. Pojat kokevat, että sosiaalinen media vaikuttaa positiivisesti heidän kehonkuvaansa. Tyttöjen ja poikien kehoihanteet vastaavat yhteiskunnallista käsitystä ihannekehosta. Sekä tytöt että pojat ottavat sosiaalisesta mediasta vaikutteita erityisesti pukeutumiseen. Lisäksi tytöillä sosiaalinen media on saanut aikaan toimintaa kehonmuokkauksen toivossa ja pojilla taas liittyen muuhun ulkonäköön.
Tarkastelemme teoriaosuudessa nykypäivän medioitunutta kulttuuria, millaisia sosiaalisen median käyttäjiä nuoret ovat sekä sosiaalisen median merkityksellisyyttä kehonkuvan rakentumisessa. Lisäksi avaamme käsitettä kehonkuva, miten se määritellään, mitkä asiat siihen vaikuttavat ja miten se näyttäytyy nuoruudessa. Lähestymme kehonkuvaa sosiokulttuurisesta näkökulmasta, koska koemme, että ympäristöllä on suuri vaikutus yksilön käsityksiin omasta kehosta.
Tutkimus on fenomenografinen ja käytämme fenomenografista analyysitapaa. Aineisto muodostuu haastatteluista, sähköpostihaastatteluista ja pienistä kyselyistä. Yhteensä tutkimukseen osallistui 14 nuorta.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että pääsääntöisesti nuoret pitävät kehostaan. Tulokset ovat kuitenkin sukupuolittuneita. Ainoastaan tytöissä on heitä, jotka eivät pidä omasta kehostaan, vertaavat itseään sosiaalisessa mediassa esiintyviin henkilöihin sekä kokevat ulkonäköpaineita. Pojat kokevat, että sosiaalinen media vaikuttaa positiivisesti heidän kehonkuvaansa. Tyttöjen ja poikien kehoihanteet vastaavat yhteiskunnallista käsitystä ihannekehosta. Sekä tytöt että pojat ottavat sosiaalisesta mediasta vaikutteita erityisesti pukeutumiseen. Lisäksi tytöillä sosiaalinen media on saanut aikaan toimintaa kehonmuokkauksen toivossa ja pojilla taas liittyen muuhun ulkonäköön.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]