Koira kotitalouden kulutuskäytäntöjä muokkaamassa – autoetnografinen tutkimus
Tuominen, Sade-Maria (2020)
Tuominen, Sade-Maria
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061544457
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061544457
Tiivistelmä
Aiemmissa lemmikkeihin liittyvissä tutkimuksissa lemmikki on nähty omistajalleen merkityksiä luovana elementtinä, joka muun muassa vaikuttaa omistajansa identiteettiin. Kulutustutkimuksessa lemmikit on nähty kulutuksen kohteena siten, että omistaja on muodostanut kulutusta lemmikkinsä ympärille. Tämän pro gradu – tutkielman tarkoituksena on tutkia koirien ympärille muodostuneita kulutuskäytäntöjä kotitalouksissa. Tutkimuksessa tarkastellaan kulutuskäytäntöjä koiran elinkaaren mukaisesti, jolloin luodaan kuvaa myös siitä, miten lemmikin ikä muovaa kotitalouden kulutuskäytäntöjä. Tutkimuskysymyksinä esitän: Miten koirat tulevat ohjanneeksi kotitalouden kulutuskäytäntöjä? Miten koiran ikä kehystää kulutuskäytäntöjä ja niiden muodostumista?
Tutkimus toteutettiin autoetnografisena tutkimuksena pohjautuen omiin kokemuksiini käytäntöteoreettisesta näkökulmasta. Aineisto koostuu omasta päiväkirjastani ja siihen kokoamistani havainnoista, joita olen kerännyt usean vuoden ajan tätä tutkimusta varten. Omat kokemukseni lemmikkieläimistä rajautuvat pääasiassa koiriin ja elämään niiden ympärillä, joten tutkimuksen keskiössä on koira kotitalouden kulutuskäytäntöjen muovaajana.
Tutkimuksen tavoitteena on luoda kulutustutkimuksen kentälle keskustelua lemmikeistä osana kulutusyhteiskuntaa ja viitoittaa lemmikkeihin liittyvää kulutustutkimusta vastaamaan myös siihen, miten lemmikit voivat ihmisten rinnalla olla osana muodostamassa kulutuskäytäntöjä. Tutkimuksen tuloksena muodostuu näkemys lemmikkien osallisuudesta kotitalouksien kulutuskäytäntöihin. Kulutuskäytäntöihin vaikuttaa myös lemmikin elinkaari, jonka eri vaiheissa kotitalouksien kulutus ohjautuu lemmikin tarpeita vastaamaan. Tutkimuksen tulokset esittävät lemmikkien omistajien muokkaavan kulutuskäytäntöjään jopa siten, että lemmikki osana kotitaloutta on mukana muovaamassa jopa kotitalouden suurimpia hankintoja, kuten auton tai asunnon ostoa. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempaa käsitystä lemmikkien tärkeästä roolista kotitaloudessa, niitä pidetään täysivaltaisina perheenjäseninä, ei ainoastaan omistuksen kohteina.
Tutkimus toteutettiin autoetnografisena tutkimuksena pohjautuen omiin kokemuksiini käytäntöteoreettisesta näkökulmasta. Aineisto koostuu omasta päiväkirjastani ja siihen kokoamistani havainnoista, joita olen kerännyt usean vuoden ajan tätä tutkimusta varten. Omat kokemukseni lemmikkieläimistä rajautuvat pääasiassa koiriin ja elämään niiden ympärillä, joten tutkimuksen keskiössä on koira kotitalouden kulutuskäytäntöjen muovaajana.
Tutkimuksen tavoitteena on luoda kulutustutkimuksen kentälle keskustelua lemmikeistä osana kulutusyhteiskuntaa ja viitoittaa lemmikkeihin liittyvää kulutustutkimusta vastaamaan myös siihen, miten lemmikit voivat ihmisten rinnalla olla osana muodostamassa kulutuskäytäntöjä. Tutkimuksen tuloksena muodostuu näkemys lemmikkien osallisuudesta kotitalouksien kulutuskäytäntöihin. Kulutuskäytäntöihin vaikuttaa myös lemmikin elinkaari, jonka eri vaiheissa kotitalouksien kulutus ohjautuu lemmikin tarpeita vastaamaan. Tutkimuksen tulokset esittävät lemmikkien omistajien muokkaavan kulutuskäytäntöjään jopa siten, että lemmikki osana kotitaloutta on mukana muovaamassa jopa kotitalouden suurimpia hankintoja, kuten auton tai asunnon ostoa. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempaa käsitystä lemmikkien tärkeästä roolista kotitaloudessa, niitä pidetään täysivaltaisina perheenjäseninä, ei ainoastaan omistuksen kohteina.
Kokoelmat
- Pro gradut [3935]