"Opin itsestäni enemmän kuin koskaan aiemmin" : Lukion jälkeisen välivuoden merkitys opiskelijan identiteetin muotoutumiselle
Pudas, Iida (2020)
Pudas, Iida
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061644630
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061644630
Tiivistelmä
Lukion jälkeinen välivuosi on ilmiö, jonka voidaan viime vuosina nähdä yleistyneen. Samaan aikaan, kun yhä useampi tuore ylioppilas pitää vapaaehtoisesti välivuoden, ovat myös keinot välivuosien syntymisen ehkäisemiseksi maassamme yleistyneet. Suomessa ei välivuotta ole kuitenkaan toistaiseksi juurikaan tutkittu. Kansainvälisesti aiheesta on enemmän tutkimustietoa, ja näissä tutkimuksissa on muun muassa saatu viitteitä siitä, että välivuosi on jollain tapaa suhteessa identiteettiin. Tutkimuksissa ei ole kuitenkaan selvitetty tarkemmin sitä, minkälainen välivuoden ja identiteetin suhde käytännössä on. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on syventyä tarkastelemaan tuota yhteyttä.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, minkälainen merkitys lukion jälkeisellä välivuodella on ollut nykyisten korkeakouluopiskelijoiden identiteetin muotoutumisen kannalta. Lisäksi tavoitteena on selvittää, mitkä välivuoden aikaiset tekijät ovat olleet opiskelijan identiteetin muotoutumisen kannalta merkityksellisimpiä. Kyseessä on narratiivinen tutkimus, jonka aineistona toimivat 27:n välivuosia pitäneiden nykyisten korkeakouluopiskelijoiden kirjoittamat kertomukset. Aineisto on analysoitu sekä narratiivien että narratiivisen analyysin keinoin.
Tutkimuksen mukaan välivuosi vaikutti opiskelijan identiteetin muotoutumiseen neljällä eri tavalla – välivuoden seurauksena opiskelijan identiteetti joko selkiytyi, löytyi, muuttui tai vahvistui. Merkittävimmiksi välivuoden aikaisiksi, identiteettiä muotoileviksi tekijöiksi opiskelijat nostivat esiin työnteon, avoimen yliopisto-opiskelun, matkustelun sekä muuton omilleen. Suurin vaikutus välivuodella oli opiskelijoiden ammatti-identiteettiin, mutta se vaikutti positiivisesti myös muihin identiteetin osa-alueisiin, kuten persoonalliseen ja sosiaaliseen identiteettiin. Tutkimukseni osoitti, että nuorelle itselleen välivuosi voi olla hyvinkin merkittävä ja opettavainen kokemus – sen aikana nuorella on aikaa oppia paljon lisää itsestään, etenkin omista ominaisuuksistaan ja kiinnostuksen kohteistaan.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, minkälainen merkitys lukion jälkeisellä välivuodella on ollut nykyisten korkeakouluopiskelijoiden identiteetin muotoutumisen kannalta. Lisäksi tavoitteena on selvittää, mitkä välivuoden aikaiset tekijät ovat olleet opiskelijan identiteetin muotoutumisen kannalta merkityksellisimpiä. Kyseessä on narratiivinen tutkimus, jonka aineistona toimivat 27:n välivuosia pitäneiden nykyisten korkeakouluopiskelijoiden kirjoittamat kertomukset. Aineisto on analysoitu sekä narratiivien että narratiivisen analyysin keinoin.
Tutkimuksen mukaan välivuosi vaikutti opiskelijan identiteetin muotoutumiseen neljällä eri tavalla – välivuoden seurauksena opiskelijan identiteetti joko selkiytyi, löytyi, muuttui tai vahvistui. Merkittävimmiksi välivuoden aikaisiksi, identiteettiä muotoileviksi tekijöiksi opiskelijat nostivat esiin työnteon, avoimen yliopisto-opiskelun, matkustelun sekä muuton omilleen. Suurin vaikutus välivuodella oli opiskelijoiden ammatti-identiteettiin, mutta se vaikutti positiivisesti myös muihin identiteetin osa-alueisiin, kuten persoonalliseen ja sosiaaliseen identiteettiin. Tutkimukseni osoitti, että nuorelle itselleen välivuosi voi olla hyvinkin merkittävä ja opettavainen kokemus – sen aikana nuorella on aikaa oppia paljon lisää itsestään, etenkin omista ominaisuuksistaan ja kiinnostuksen kohteistaan.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]