"TÄLLÄ TYÖLLÄ EI KYLLÄ RIKASTUMAAN PÄÄSE; MOTIIVIT ALALLE LÖYTYVÄT AIVAN JOSTAIN MUUALTA" TYÖN IMUN MERKITYS MATKAILUTYÖSSÄ – Sisällönanalyysi matkailualan työntekijöiden internet-kirjoituksista
Lohiniva, Satu (2020)
Lohiniva, Satu
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061744745
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061744745
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee matkailutyötä. Suomessa vuonna 2018 matkailutoimialalla työskenteli arviolta 142 100 henkilöä, ja alalla on merkittäviä kerrannaisvaikutuksia muille toimialoille. Koska matkailu on lisääntynyt, matkailuala kasvanut ja työelämässä on tapahtunut globaaleja rakennemuutoksia, ovat matkailualaan liittyvät työt ja työpaikat lisäänty-neet ja moninaistuneet. Tutkimukseni yleisenä tavoitteena on ymmärtää, mikä työn imun merkitys on matkailualan työntekijöille.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii uuden työn imun teoria, johon olen yhdistänyt kahta teoreettista lähtökohtaa, uutta työtä ja työn imua. Uusi työ on usein sesonkiluonteista, osa-aikaista, matalan tulotason työtä, jota ei aina arvosteta. Siinä kuitenkin vaaditaan työntekijältä paljon erilaisia taitoja. Työn imun teorian mukaan työn imu on pysyvä, myönteinen tunne- ja motivaatiotila, jota luonnehtii tarmokkuus, omistautuminen ja uppoutuminen. Tutkimus pohjaa sosiaaliseen konstruktionismiin, koska se tarkastelee sosiaalisen todellisuuden rakentumista. Tutkimuksen kohteena on työn imun rakentuminen uudessa matkailutyössä.
Päätutkimuskysymykseni on: Millaisia ovat työn imun merkitykset matkailualan uuden työn tekijöille internet-keskusteluissa? Osakysymyksiä ovat: 1. Millaisia uuden työn piirteitä matkailutyötä käsittelevissä internet-keskusteluissa ilmenee? 2.Millaisia työn imun piirteitä matkailutyötä käsittelevissä internet-keskusteluissa ilmenee? 3. Mitä muita matkailutyöntekijöille merkityksellisiä asioita keskusteluissa esiintyy ja mahdollistavatko ne osaltaan työn imun syntymistä? Tutkin työn imun merkityksiä matkailualan uudessa työssä teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tuen analyysiäni paikoitellen myös aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Aineistona toimivat internetin keskustelupalstan keskustelut matkailualan työstä.
Tutkimukseni tulosten mukaan työn imulla on matkailualan työntekijöille työhyvinvointia lisäävä merkitys. Työn imun piirteitä esiintyi aineistossani, ja niistä rakentui merkityksiä työssä viihtymiseen ja työhyvinvointiin liittyen. Uuden työn piirteet, joita ilmeni aineistossani runsaasti, mahdollistivat työn imun syntymistä. Tutkimukseni tulokset ovat tärkeitä siksi, että tarkastelemalla työn imun merkitystä työhyvinvointiin uuden työn kontekstissa, voidaan tutkimustulosten avulla pohtia soveltamismahdollisuuksia työelämään niin, että matkailutyön tekijät kokisivat enemmän hyvinvointia työssään. Työn imun lisää työntekijöiden hyvinvointia, mikä taas puolestaan lisää yrityksen tuottavuutta. Tällä on suuri merkitys yrityksen menestymiseen ja kilpailukykyyn.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii uuden työn imun teoria, johon olen yhdistänyt kahta teoreettista lähtökohtaa, uutta työtä ja työn imua. Uusi työ on usein sesonkiluonteista, osa-aikaista, matalan tulotason työtä, jota ei aina arvosteta. Siinä kuitenkin vaaditaan työntekijältä paljon erilaisia taitoja. Työn imun teorian mukaan työn imu on pysyvä, myönteinen tunne- ja motivaatiotila, jota luonnehtii tarmokkuus, omistautuminen ja uppoutuminen. Tutkimus pohjaa sosiaaliseen konstruktionismiin, koska se tarkastelee sosiaalisen todellisuuden rakentumista. Tutkimuksen kohteena on työn imun rakentuminen uudessa matkailutyössä.
Päätutkimuskysymykseni on: Millaisia ovat työn imun merkitykset matkailualan uuden työn tekijöille internet-keskusteluissa? Osakysymyksiä ovat: 1. Millaisia uuden työn piirteitä matkailutyötä käsittelevissä internet-keskusteluissa ilmenee? 2.Millaisia työn imun piirteitä matkailutyötä käsittelevissä internet-keskusteluissa ilmenee? 3. Mitä muita matkailutyöntekijöille merkityksellisiä asioita keskusteluissa esiintyy ja mahdollistavatko ne osaltaan työn imun syntymistä? Tutkin työn imun merkityksiä matkailualan uudessa työssä teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tuen analyysiäni paikoitellen myös aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Aineistona toimivat internetin keskustelupalstan keskustelut matkailualan työstä.
Tutkimukseni tulosten mukaan työn imulla on matkailualan työntekijöille työhyvinvointia lisäävä merkitys. Työn imun piirteitä esiintyi aineistossani, ja niistä rakentui merkityksiä työssä viihtymiseen ja työhyvinvointiin liittyen. Uuden työn piirteet, joita ilmeni aineistossani runsaasti, mahdollistivat työn imun syntymistä. Tutkimukseni tulokset ovat tärkeitä siksi, että tarkastelemalla työn imun merkitystä työhyvinvointiin uuden työn kontekstissa, voidaan tutkimustulosten avulla pohtia soveltamismahdollisuuksia työelämään niin, että matkailutyön tekijät kokisivat enemmän hyvinvointia työssään. Työn imun lisää työntekijöiden hyvinvointia, mikä taas puolestaan lisää yrityksen tuottavuutta. Tällä on suuri merkitys yrityksen menestymiseen ja kilpailukykyyn.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4494]