Itsen ymmärtäminen Hermeneuttis-fenomenologinen tutkimus identiteettityöstä Lean Service Creation -prosessissa
Mäkinen, Janne (2020)
Mäkinen, Janne
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061844976
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061844976
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastelen identiteettityötä osana Lean Service Creation prosessia. Nykytilanteessa organisaatiot panostavat merkittäviä resursseja uusien johtamiskonseptien ja prosessien implementointiin. Esimerkkinä tällaisesta johtamiskonseptista on Lean Service Creation, joka perustuu design-ajatteluun, ketterään kehittämiseen ja Lean Startup tutkimukseen.
Organisaatiotutkimuksen kentällä identiteettityötä on tarkasteltu viimeisten vuosien aikana paljon. Tarkastelussa on hyödynnetty erilaisina näkökulmina muun muassa diskursiivista, dramaturgista, symbolista, sosio-kognitiivista ja psykodynaamista lähestymistapaa. Tässä tutkimuksessa lähestymistapana on tästä luokittelusta eroava filosofinen ulottuvuus, jonka perustana on Martin Heideggerin (1889-1976) hermeneuttis-fenomenologisen filosofian olemisajattelu.
Tutkimukseni tavoitteena on yhtäältä rikastuttaa identiteettityön tutkimuksen tutkimuskeskustelua hermeneuttis-fenomenologiseen filosofiaan pohjautuvalla tarkastelulla ja toisaalta tarjota lisävaloa organisaatioiden arjessa vahvasti näyttäytyviin palvelumuotoiluun pohjautuviin johtamiskonsepteihin. Tutkimuksessani kysyn: miten Lean Service Creation prosessin osallistujat ymmärtävät itsensä osana prosessia?
Tutkimukseni aineisto on kerätty teemahaastatteluilla, joita toteutettiin tutkimusorganisaatiossa yhteensä 19 kappaletta. Tämän aineiston analysoin hermeneuttisen kehän metodilla. Tutkimukseni tulokset osoittavat kuusi erilaista merkityskokonaisuutta, itsen ymmärtämisen tapaa, joilla osallistujat prosessissa itsensä ymmärtävät. Itsen ymmärtämisen tavat ovat itse ymmärtäjänä, teoriatietäjänä, tiimityöntekijänä, luovana ideanikkarina, strategina ja kriitikkona.
Tutkimukseni teoreettisena kontribuutiona on hermeneuttis-fenomenologiseen filosofiaan pohjautuva identiteettityön tarkastelu. Menetelmällisenä kontribuutiona esitän tämän näkökulman soveltamisen haastattelututkimukseen. Empiirinen analyysi tuo esiin rikkaan kuvauksen, joka jatkaa aiempaa identiteettityön empiiristä perinnettä aiemmin vähän tutkitussa, palvelumuotoiluun pohjautuvan johtamiskonseptin kontekstissa.
Organisaatiotutkimuksen kentällä identiteettityötä on tarkasteltu viimeisten vuosien aikana paljon. Tarkastelussa on hyödynnetty erilaisina näkökulmina muun muassa diskursiivista, dramaturgista, symbolista, sosio-kognitiivista ja psykodynaamista lähestymistapaa. Tässä tutkimuksessa lähestymistapana on tästä luokittelusta eroava filosofinen ulottuvuus, jonka perustana on Martin Heideggerin (1889-1976) hermeneuttis-fenomenologisen filosofian olemisajattelu.
Tutkimukseni tavoitteena on yhtäältä rikastuttaa identiteettityön tutkimuksen tutkimuskeskustelua hermeneuttis-fenomenologiseen filosofiaan pohjautuvalla tarkastelulla ja toisaalta tarjota lisävaloa organisaatioiden arjessa vahvasti näyttäytyviin palvelumuotoiluun pohjautuviin johtamiskonsepteihin. Tutkimuksessani kysyn: miten Lean Service Creation prosessin osallistujat ymmärtävät itsensä osana prosessia?
Tutkimukseni aineisto on kerätty teemahaastatteluilla, joita toteutettiin tutkimusorganisaatiossa yhteensä 19 kappaletta. Tämän aineiston analysoin hermeneuttisen kehän metodilla. Tutkimukseni tulokset osoittavat kuusi erilaista merkityskokonaisuutta, itsen ymmärtämisen tapaa, joilla osallistujat prosessissa itsensä ymmärtävät. Itsen ymmärtämisen tavat ovat itse ymmärtäjänä, teoriatietäjänä, tiimityöntekijänä, luovana ideanikkarina, strategina ja kriitikkona.
Tutkimukseni teoreettisena kontribuutiona on hermeneuttis-fenomenologiseen filosofiaan pohjautuva identiteettityön tarkastelu. Menetelmällisenä kontribuutiona esitän tämän näkökulman soveltamisen haastattelututkimukseen. Empiirinen analyysi tuo esiin rikkaan kuvauksen, joka jatkaa aiempaa identiteettityön empiiristä perinnettä aiemmin vähän tutkitussa, palvelumuotoiluun pohjautuvan johtamiskonseptin kontekstissa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4575]