Motivaatio vastaan rakenteet — Akvarellimaalaamisen opettamisen haasteet alakoulussa
Lampela, Maija (2020)
Lampela, Maija
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061845090
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061845090
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on tuoda näkyväksi sellaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat luokanopettajien antaman akvarelliopetuksen laatuun. Kyseessä on laadullinen haastattelututkimus, jossa olen käyttänyt teemahaastattelua ja kvalitatiivista sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset jaan opettajan ulkopuolisiin ja opettajan sisäisiin tekijöihin. Ulkopuolisia tekijöitä eli olosuhteita, joihin opettaja itse ei voi vaikuttaa, ovat alakoulun vahva akvarelliperinne, taidevarastojen varustelu, akvarelliin soveltuvien välineiden ja tilojen saatavuus sekä oppilaiden nuori ikä ja asenteet akvarelliopetusta kohtaan.
Opettajan sisäiset tekijät ovat asioita, joihin opettaja voi omalla aktiivisuudellaan vaikuttaa. Näitä tekijöitä ovat luokanopettajan kyky hallita omia tunteitaan, taiteelliset taidot maalata akvarelleilla, kuvataiteen pedagogiset ja didaktiset tiedot, sekä opettajan oma aktiivinen avun ja tuen hakeminen esimerkiksi kirjallisuutta lukemalla tai kollegojen kanssa keskustelemalla.
Keskeisenä tuloksena tiivistyy se, että jos luokanopettaja on asenteeltaan passiivinen tai ei arvosta tai ymmärrä akvarellimaalauksen arvoa, niin opetuksen laatua alkavat määrittämään opettajan ulkopuoliset tekijät. Taiteellisista taidoistaan epävarma luokanopettaja ei omaa voimavaroja taistellakseen ulkopuolisia tilannetekijöitä vastaan. Kuvataiteelle omistautunut luokanopettaja sen sijaan on valmis muuttamaan luokkansa tilaratkaisuja ja vaatimaan parempia välineitä, ja näin opettaja itse on keskeisin määräävä tekijä akvarelliopetuksen laadulle.
Luokanopettaja tarvitsee voimavaroja, jotta hän voi aktiivisesti tavoitella parempaa akvarelliopetusta. Opettajaa tukee hänen saamansa opettajakoulutus, ja siihen sisältyvät kuvataiteen opinnot, mutta myös kollegoina työskentelevät kaksoispätevät kuvataideopettajat. Kaksoispätevä opettaja toimii kuvataiteen opetuksen tietolähteenä koko työyhteisölle. Luokanopettajan oma aktiivinen osallistuminen kuvataiteen harrastuskursseille voi myös tukea työelämässä olevan luokanopettajan kuvataiteellista kehitystä ja itsevarmuutta akvarellien opettamiseen.
Tutkimustulokset jaan opettajan ulkopuolisiin ja opettajan sisäisiin tekijöihin. Ulkopuolisia tekijöitä eli olosuhteita, joihin opettaja itse ei voi vaikuttaa, ovat alakoulun vahva akvarelliperinne, taidevarastojen varustelu, akvarelliin soveltuvien välineiden ja tilojen saatavuus sekä oppilaiden nuori ikä ja asenteet akvarelliopetusta kohtaan.
Opettajan sisäiset tekijät ovat asioita, joihin opettaja voi omalla aktiivisuudellaan vaikuttaa. Näitä tekijöitä ovat luokanopettajan kyky hallita omia tunteitaan, taiteelliset taidot maalata akvarelleilla, kuvataiteen pedagogiset ja didaktiset tiedot, sekä opettajan oma aktiivinen avun ja tuen hakeminen esimerkiksi kirjallisuutta lukemalla tai kollegojen kanssa keskustelemalla.
Keskeisenä tuloksena tiivistyy se, että jos luokanopettaja on asenteeltaan passiivinen tai ei arvosta tai ymmärrä akvarellimaalauksen arvoa, niin opetuksen laatua alkavat määrittämään opettajan ulkopuoliset tekijät. Taiteellisista taidoistaan epävarma luokanopettaja ei omaa voimavaroja taistellakseen ulkopuolisia tilannetekijöitä vastaan. Kuvataiteelle omistautunut luokanopettaja sen sijaan on valmis muuttamaan luokkansa tilaratkaisuja ja vaatimaan parempia välineitä, ja näin opettaja itse on keskeisin määräävä tekijä akvarelliopetuksen laadulle.
Luokanopettaja tarvitsee voimavaroja, jotta hän voi aktiivisesti tavoitella parempaa akvarelliopetusta. Opettajaa tukee hänen saamansa opettajakoulutus, ja siihen sisältyvät kuvataiteen opinnot, mutta myös kollegoina työskentelevät kaksoispätevät kuvataideopettajat. Kaksoispätevä opettaja toimii kuvataiteen opetuksen tietolähteenä koko työyhteisölle. Luokanopettajan oma aktiivinen osallistuminen kuvataiteen harrastuskursseille voi myös tukea työelämässä olevan luokanopettajan kuvataiteellista kehitystä ja itsevarmuutta akvarellien opettamiseen.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]