Sukupuolen moninaisuus kuvataidekasvatuksessa – Taideperustainen toimintatutkimus turvallisen tilan synnystä taidetyöpajassa
Laatikainen, Emilia (2020)
Laatikainen, Emilia
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062245309
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062245309
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin turvallisen tilan syntyä sukupuolivähemmistöihin kuuluville nuorille suunnittelemassani ja toteuttamassani taidetyöpajassa. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, millaisia tekijöitä turvallisen tilan synty edellyttää sukupuolen moninaisuuden kannalta. Teoreettinen viitekehys koostuu sukupuolen moninaisuudesta ja heteronormatiivisuudesta. Toimintaa ohjaava teoria muodostuu osallisuudesta, toimijuudesta ja dialogisuudesta. Tutkimuksessani yhdistän kriittisen ja feministisen pedagogiikan sekä yhteisöllisen taidekasvatuksen näkökulmia. Tutkimukseni aineistossa yhdistyvät tutkimuspäiväkirja ja taidetyöpajaan osallistuneiden täysi-ikäisten nuorten ryhmähaastattelu. Analysoin aineistot teemoittelemalla ja teemoista muodostin tekijöitä turvallisen tilan rakentumisen lähtökohdiksi tutkimassani työpajassa. Tutkimuskysymykseni ovat: Millaisten tekijöiden avulla turvallinen tila muodostuu sukupuoleltaan moninaisille nuorille osoitetussa taidetyöpajassa? Mitä toimia turvallisen tilan synty edellyttää opettajalta tai ohjaajalta?
Tutkimukseni tuloksena on lähtökohtia toiminnan kehittämiselle. Lähtökohdat ovat muodostuneet aineistoa analysoimalla teemoittelun avulla. Turvallinen tila muodostuu analyysini perusteella taiteen tekemisen mahdollistamista kohtaamisista, vertaistuesta, selkeistä säännöistä ja stereotypioiden murtamisesta. Tutkimustulosteni avulla on mahdollista kehittää käytännön kuvataidekasvatustyötä turvallisen tilan ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten näkökulmasta.
In this pro gradu thesis I study how safe space evolves in art workshop for young people of gender minorities. This research aims to figure out the factors that build up safer spaces for gender minorities. Theoretical frame consists of gender diversity and heteronormativity. The theory leading the action is based on participation, agency and dialogicality. In this research I also combine the theories of critical and feminist pedagogy and community-based art education. The research material consists of field notes of my own actions and group interview of the participants. In the analysis chapter I have categorized themes from the research material. My research questions are: Which are the elements that form the safe space in art workshop for young people of gender minorities? What kind of actions does building the safe space require from the teacher?
The results of my research are basis for developing practical work. I have constructed the results by analysing the research material to themes. Based on my analysis the safe space evolves by making art, having peer support and clear rules of the workshop and breaking the stereotypes of gender minorities. Based on my research it is possible to develop practical work of art education to create safer spaces for gender minorities.
Tutkimukseni tuloksena on lähtökohtia toiminnan kehittämiselle. Lähtökohdat ovat muodostuneet aineistoa analysoimalla teemoittelun avulla. Turvallinen tila muodostuu analyysini perusteella taiteen tekemisen mahdollistamista kohtaamisista, vertaistuesta, selkeistä säännöistä ja stereotypioiden murtamisesta. Tutkimustulosteni avulla on mahdollista kehittää käytännön kuvataidekasvatustyötä turvallisen tilan ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten näkökulmasta.
In this pro gradu thesis I study how safe space evolves in art workshop for young people of gender minorities. This research aims to figure out the factors that build up safer spaces for gender minorities. Theoretical frame consists of gender diversity and heteronormativity. The theory leading the action is based on participation, agency and dialogicality. In this research I also combine the theories of critical and feminist pedagogy and community-based art education. The research material consists of field notes of my own actions and group interview of the participants. In the analysis chapter I have categorized themes from the research material. My research questions are: Which are the elements that form the safe space in art workshop for young people of gender minorities? What kind of actions does building the safe space require from the teacher?
The results of my research are basis for developing practical work. I have constructed the results by analysing the research material to themes. Based on my analysis the safe space evolves by making art, having peer support and clear rules of the workshop and breaking the stereotypes of gender minorities. Based on my research it is possible to develop practical work of art education to create safer spaces for gender minorities.
Kokoelmat
- Pro gradut [4088]