Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ohjattu havaintopiirustus nuorten kuvallisen elpymisen mahdollistajana.

Järvinen, Tuomas (2020)

 
Avaa tiedosto
Jarvinen_Tuomas.pdf (632.5Kt)
Lataukset: 


Järvinen, Tuomas
Lapin yliopisto
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062345402
Tiivistelmä
Tutkielman kohteena on havaintopiirustuksen opetus lukiossa. Taustoitan havaintopiirustuksen opetusta analysoimalla Suomessa 1900- luvun alussa käytettyjä piirustuksen opetuksen oppimateriaaleja. Tutkimuksen teoreettinen tausta muodostuu lasten kuvallisista kehityskausista ja erityisesti U-käyrästä, joka osoittaa ajan, jolloin valtaosa lapsista lopettaa taiteellisen työskentelynsä. Tämän ehkäisemiseksi esitetään kuvallinen elpyminen, jonka nuoret voivat kokea, jos saavat oikeanlaista opetusta tietyllä hetkellä lapsuudessaan. Omat kokemukseni Pietarin taideakatemian havaintopiirustuksen opetuksesta ohjasivat tutkielmani käytännön toteutusta. Tutkimuskysymys on ”Voiko ohjatulla havaintopiirustuksen opetuksella edistää oppimista”. Tutkielman ennakko- oletuksena oli, että ohjatulla havaintopiirustuksen opetuksella voidaan vaikuttaa oppimiseen positiivisesti.
Tutkielma on toteutettu taideperustaisena toimintatutkimuksena Rovaniemen Lyseonpuiston lukiossa. Tutkimuksen aineisto on koottu lukiolaisopiskelijoiden havaintopiirustuksista sekä kuvataidetunnilla tekemistäni havainnoista. Oppimiskokemuksia on selvitetty kyselylomakkeen avulla.
Tutkimus osoitti, että ohjattu havaintopiirustuksen opetus vaikutti positiivisesti nuorten havainnointikykyyn ja taitoihin, jolloin piirtämisestä tuli helpompaa ja nopeampaa. He myös oppivat soveltamaan taitojaan omissa töissään, sekä vapaa- ajallaan. Opiskelijoiden piirustukset selkenivät ja heistä tuli tarkkaavaisempia, jolloin työskentelystä tuli rentoa ja piirtäminen muuttui mielekkääksi. Lopputulema tutkimuksessa on, että ohjattu havaintopiirustuksen opetus vaikutti huomattavasti oppimiseen. Opiskelijat kokivat sen hyödylliseksi tulevaisuudessa ja pitivät sitä mukavana ajanvietteenä, sillä moni innostui aloittamaan piirustusharrastuksen vapaa-ajallaan.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat uusia näkökulmia havaintopiirustuksen opetukseen ja kuvataiteen opetussisältöjen uudelleenarvioimiseen. Näiden perusteella voidaan kehittää opintokokonaisuutta, jossa kuvallinen elpyminen on useammalle nuorelle mahdollista.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3933]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste