Pentikin keramiikka-astiat – Käyttö, osto ja ohjeita esillepanoon myymälöissä
Tuuliainen, Sanna (2020)
Tuuliainen, Sanna
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062445652
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062445652
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, miten Pentikin kanta-asiakkaat eli Ystäväklubilaiset ja Pentikin Rovaniemen myymälän asiakkaat käyttävät ja ostavat Pentikin keramiikka-astioita. Näiden tietojen pohjalta annetaan ohjeita, kuinka saatujen tietojen tulisi vaikuttaa myymälöissä keramiikka-astioiden esillepanoon. Tutkimus on tehty yhteistyössä Pentik Oy:n kanssa.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen käyttäjätutkimus. Aineistonkeruumenetelminä on käytetty laadullisen eli kvalitatiivisen ja määrällisen eli kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä; kyselyä Pentikin kanta-asiakkaille internetissä ja haastatteluja asiakkaille Pentikin Rovaniemen myymälässä. Aineisto on kerätty keväällä 2020. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty tyypittelyä.
Tutkimuksesta käy ilmi monia asioita keramiikka-astioiden käytöstä ja ostamisesta. Tutkimuksessa selviää esimerkiksi, että Pentikin keramiikka-astioiden ulkonäöllä, designilla, suomalaisuudella, laadulla, kestävyydellä ja käytännöllisyydellä on suuri merkitys Pentikin asiakkaille tuotteiden käyttöä ja ostamista ajatellen. Muun muassa hinnalla ja tarjouksilla on väliä keramiikka-astioiden ostotilanteessa. Keramiikka-astioiden esillepanot myymälöissä inspiroivat asiakkaita tekemään samanlaisia esillepanoja kotona. Keramiikka-astioita käytetään useimmiten tutussa seurassa. Suurin osa Pentikin asiakkaista on naisia. Analysoitujen vastausten perusteella muodostan käsityksen siitä, mitä asioita keramiikka-astioiden esillepanoja tehdessä tulee ottaa huomioon. Pentik Oy voi hyödyntää tutkimuksesta saatuja tuloksia keramiikka-astioiden käytöstä, ostosta sekä esillepanosta suunnittelussa ja markkinoinnissa. The subject of this master’s thesis is about how Pentik Oy’s regular customers (Pentik Friends) and customers at their Rovaniemi store use and buy Pentik’s ceramic dishes. Analysed data is used to give instructions for the display of the ceramic dishes at Pentik stores. The study has been made in collaboration with Pentik Oy.
The study is a qualitative user study. Both qualitative and quantitative methods have been used as collection methods; questionnaire to Pentik’s regular customers and interviews with the customers at Pentik Rovaniemi store. Data has been collected during spring 2020. The analysis method used in thesis is classifying.
The study reveals many things about using and buying ceramic dishes. For example, the study reveals that the looks, design, being Finnish, quality, durability and practicality of ceramic dishes by Pentik matter a great deal for customers when they use or buy the products. For example, price and offers are things that matter in the process of buying ceramic dishes. Ceramic displays at stores are an inspiration for customers to make similar displays at home. Ceramic dishes are used mostly with familiar company. The most of Pentik’s customers are female. Analysed results gave me a perception about the things that need to be considered in the process of making displays for ceramic dishes. The thesis’ data about using, buying and displaying ceramic dishes at the stores can be used by Pentik Oy in the processes of design and marketing.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen käyttäjätutkimus. Aineistonkeruumenetelminä on käytetty laadullisen eli kvalitatiivisen ja määrällisen eli kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä; kyselyä Pentikin kanta-asiakkaille internetissä ja haastatteluja asiakkaille Pentikin Rovaniemen myymälässä. Aineisto on kerätty keväällä 2020. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty tyypittelyä.
Tutkimuksesta käy ilmi monia asioita keramiikka-astioiden käytöstä ja ostamisesta. Tutkimuksessa selviää esimerkiksi, että Pentikin keramiikka-astioiden ulkonäöllä, designilla, suomalaisuudella, laadulla, kestävyydellä ja käytännöllisyydellä on suuri merkitys Pentikin asiakkaille tuotteiden käyttöä ja ostamista ajatellen. Muun muassa hinnalla ja tarjouksilla on väliä keramiikka-astioiden ostotilanteessa. Keramiikka-astioiden esillepanot myymälöissä inspiroivat asiakkaita tekemään samanlaisia esillepanoja kotona. Keramiikka-astioita käytetään useimmiten tutussa seurassa. Suurin osa Pentikin asiakkaista on naisia. Analysoitujen vastausten perusteella muodostan käsityksen siitä, mitä asioita keramiikka-astioiden esillepanoja tehdessä tulee ottaa huomioon. Pentik Oy voi hyödyntää tutkimuksesta saatuja tuloksia keramiikka-astioiden käytöstä, ostosta sekä esillepanosta suunnittelussa ja markkinoinnissa.
The study is a qualitative user study. Both qualitative and quantitative methods have been used as collection methods; questionnaire to Pentik’s regular customers and interviews with the customers at Pentik Rovaniemi store. Data has been collected during spring 2020. The analysis method used in thesis is classifying.
The study reveals many things about using and buying ceramic dishes. For example, the study reveals that the looks, design, being Finnish, quality, durability and practicality of ceramic dishes by Pentik matter a great deal for customers when they use or buy the products. For example, price and offers are things that matter in the process of buying ceramic dishes. Ceramic displays at stores are an inspiration for customers to make similar displays at home. Ceramic dishes are used mostly with familiar company. The most of Pentik’s customers are female. Analysed results gave me a perception about the things that need to be considered in the process of making displays for ceramic dishes. The thesis’ data about using, buying and displaying ceramic dishes at the stores can be used by Pentik Oy in the processes of design and marketing.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]