Luontonäyttämön affektiiviset rituaaliperformanssit: mainosretoriikan keinot Arctic Warriors -yrityksen YouTube-mainosvideoissa
Pauri, Neea (2020)
Pauri, Neea
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062545730
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062545730
Tiivistelmä
Tutkin työssäni mainosretoriikkaa liikkuvasta kuvasta koostuvissa tarinallisissa mainoksissa. Koen tarinalliset mainokset hyvin vaikuttaviksi, ja tutkimuksessani halusin perehtyä tarinallisten mainosten suostuttelumekanismeihin. Halusin tutkia juuri Lapin alueelle sijoittuvaa mainontaa, sillä miellän Lapin tarinallisen luonteen hyvin uniikiksi.
Aineistonani toimi kaksi rovaniemeläisen Arctic Warriors -yrityksen YouTube-videota. Videot ovat osa neljän videon ”How Do They Do It in Lapland”-kokonaisuutta. Analyysimetodinani käytin visuaalisen retoriikan ohjaamaa lähilukua. Käytin tulkinnassani apuna retoriikan teorioiden lisäksi elokuvakerronnan teorioita.
Analyysin tuloksena aineistosta erottui neljä erilaista mainosretorista kokonaisuutta: Eläytymistä vahvistava dramatiikan retoriikka, huomionhakuisen kertojan retoriikka, sekä ääri-ilmaisut ja metaforat stereotypian ja eksotiikan rakentajina. Päällimmäisenä aineiston keinorepertuaarista erottui vahvasti itseironinen huumori, joka sekä väritti muita keinoja, että muodosti mainosten pääasiallisen tyylin.
Johtopäätöksenä mainosten retoriikan pohjana oli mainostajan eetos. Mainoksista muodostui attraktion elokuvan periaatteita toteuttavia kotimaiselle yleisölle suunnattuja affektiivisia rituaaliperformansseja, ja ne operoivat huomiotalouden kentällä sen konventioita noudatellen.
Aineistonani toimi kaksi rovaniemeläisen Arctic Warriors -yrityksen YouTube-videota. Videot ovat osa neljän videon ”How Do They Do It in Lapland”-kokonaisuutta. Analyysimetodinani käytin visuaalisen retoriikan ohjaamaa lähilukua. Käytin tulkinnassani apuna retoriikan teorioiden lisäksi elokuvakerronnan teorioita.
Analyysin tuloksena aineistosta erottui neljä erilaista mainosretorista kokonaisuutta: Eläytymistä vahvistava dramatiikan retoriikka, huomionhakuisen kertojan retoriikka, sekä ääri-ilmaisut ja metaforat stereotypian ja eksotiikan rakentajina. Päällimmäisenä aineiston keinorepertuaarista erottui vahvasti itseironinen huumori, joka sekä väritti muita keinoja, että muodosti mainosten pääasiallisen tyylin.
Johtopäätöksenä mainosten retoriikan pohjana oli mainostajan eetos. Mainoksista muodostui attraktion elokuvan periaatteita toteuttavia kotimaiselle yleisölle suunnattuja affektiivisia rituaaliperformansseja, ja ne operoivat huomiotalouden kentällä sen konventioita noudatellen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]