Luksusmuotimerkit muotielokuvissa
Kallio, Senni Sofia (2020)
Kallio, Senni Sofia
Lapin yliopisto
2020
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946380
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946380
Tiivistelmä
Elokuvat ovat hyvin merkittävä osa nykyihmisen elämää. Elokuvia katsoessani kiinnitin huomiota kolmeen eri muodin näyttäytymisen tapaa, jotka olivat: tuotesijoittelu, tuotesijoittelu osana puvustusta sekä name dropping. Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millä tavoin luksusmuotimerkit ovat edustettuina koko illan elokuvissa kiinnittäen samalla huomiota siihen, millaisia mielikuvia luksusmuotimerkeistä luodaan katsojille.
Tutkimusaineistona on kaksi muotimaailmaan sijoittuvaa koko illan elokuvaa Paholainen pukeutuu Pradaan ja Himoshoppaajan salaiset unelmat. Molemmissa elokuvissa muoti on keskiössä muotilehtien kautta. Elokuvien katsojana lähestyn tutkimusaineistoani empiirisin keinoin tekemällä konkreettisia havaintoja tutkimusaineistostani. Pelkistän havainnot luksusmuotimerkkien name dropping -käsitteestä ja muusta tuotesijoittelusta taulukoiksi ja suhteutan tekemiäni havaintoja luksusmuotimerkeistä niihin liittyviin mielikuviin fenomenologisin keinoin.
Tutkimuksen tuloksissa käy ilmi, että name dropping luksusmuotimerkkeihin liittyen näkyi selkeästi molemmissa elokuvissa, sekä henkilöhahmojen välisessä vuoropuhelussa että mainoksissa ja logoissa. Verrattuna visuaalisen ja auditiivisen informaation määrään konkreettista tuotesijoittelua oli vähän. Molemmissa elokuvissa luksusmuotimerkit ja luksustuotteiden omistaminen esitetään haluttavana, ihannoitavana ja tavoiteltavana. Muilta saa sosiaalista hyväksyntää, kun pukeutuu kalliisiin luksustuotteisiin, vaikka tarpeetonta luotolla ostamista arvostellaan samalla negatiivisesti.
Tutkimusaineistona on kaksi muotimaailmaan sijoittuvaa koko illan elokuvaa Paholainen pukeutuu Pradaan ja Himoshoppaajan salaiset unelmat. Molemmissa elokuvissa muoti on keskiössä muotilehtien kautta. Elokuvien katsojana lähestyn tutkimusaineistoani empiirisin keinoin tekemällä konkreettisia havaintoja tutkimusaineistostani. Pelkistän havainnot luksusmuotimerkkien name dropping -käsitteestä ja muusta tuotesijoittelusta taulukoiksi ja suhteutan tekemiäni havaintoja luksusmuotimerkeistä niihin liittyviin mielikuviin fenomenologisin keinoin.
Tutkimuksen tuloksissa käy ilmi, että name dropping luksusmuotimerkkeihin liittyen näkyi selkeästi molemmissa elokuvissa, sekä henkilöhahmojen välisessä vuoropuhelussa että mainoksissa ja logoissa. Verrattuna visuaalisen ja auditiivisen informaation määrään konkreettista tuotesijoittelua oli vähän. Molemmissa elokuvissa luksusmuotimerkit ja luksustuotteiden omistaminen esitetään haluttavana, ihannoitavana ja tavoiteltavana. Muilta saa sosiaalista hyväksyntää, kun pukeutuu kalliisiin luksustuotteisiin, vaikka tarpeetonta luotolla ostamista arvostellaan samalla negatiivisesti.
Kokoelmat
- Pro gradut [3935]