Pro gradu
Matsi, Matilda (2020)
Matsi, Matilda
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070346864
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070346864
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkimuksessani sitä, mitä ihmiset oppivat YouTuben transsukupuolisten ja muunsukupuolisten ihmisten tubetusvideoista. Tutkin erityisesti sitä, minkälaisia merkityksiä videoissa on ja mitä videoita katsovat ihmiset – tutkija mukaan lukien – oppii niistä. Tarkastelen lyhyesti myös videoiden sisällöllisiä näkökulmia ja sukupuolen ilmaisua queer-tubetuksen kontekstissa sekä tuotan kuvakiteytyksiä. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimivat transtutkimuksen ja sukupuolentutkimuksen ja feministisen pedagogiikan tutkimus sekä teoria internetjulkisuudesta, vaikuttamiskulttuurista ja videoiden koukuttavuudesta. Tutkimuksen aineistoa ovat kahden ihmisen haastattelut sekä kahdeksan tubettajan videot. Analyysimetodina on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa tuotettu tieto syvensi käsitystä tubettamisesta ja nimenomaan trans- ja muunsukupuolisten ihmisten tekemistä videoista sekä niiden merkityksestä katsojille. Tutkielman tuloksien mukaan videoiden katsomisella on seuraavia vaikutuksia: viiteryhmään kuulumisen tunne on tärkeä osa katselua, algoritmit helpottavat itseä kiinnostavien videoiden löytämistä ja videot tukevat eri ikävaiheessa tapahtuvaa sukupuolen pohdiskelua. Lisäksi videot luovat mahdollisuuden nähdä virtuaalisesti erilaisia ihmisiä niistä viiteryhmistä, joihin kokee kuuluvansa ja mahdollisuuden ikään kuin tavata heitä maantieteellisestä sijainnista huolimatta.
Videot antavat tietoa tärkeistä asioista liittyen sukupuoli-identiteettiin ja seksuaalisuuteen. Videoiden katseluun vaikuttaa tutkimuksen perusteella liittyvän myös helpotusta lokeroinnin ja voimakkaan itsensä tarkkailun käsittelyyn.
This study examines what people learn from YouTube videos made by trans and nonbinary vloggers. The study examines what kind of significance is given to the videos and what people watching the videos learn and acquire in their gender identity from watching them. The study examines the content of these videos as well as gender expression in the context of queer vlogging.
The study relies on trans studies, gender studies and feminist pedagogy as well as presenting different forms of internet celebrity and influencer culture. The material includes two interviews, three illustrations and the videos of eight queer youtubers. Both qualitative and network ethnographical research methods were used in the study to collect and analyze the phenomenon. The data was gathered using a semi-structured interview. Data driven content analysis was applied in the analysis.
This resulted in a deepened understanding of queer and trans youtubers and the importance of these videos to the people who watch them. As a result, is can be seen that having a feeling of belonging to a reference group plays an important role when watching a YouTube video by trans youtubers. Algorithms help the viewer to find more content that interests them. The videos have a role in supporting the reflection of one’s gender. With the help of the videos it is possible to see people from one’s own reference group and a possibility to meet them despite one’s geographical position. Through the videos the viewer learns about important issues concerning gender identity and sexuality. It also seems that the videos have a relieving effect on the viewer when having moments of strong self observation and getting anxiety over being put in a box.
Tutkimuksessa tuotettu tieto syvensi käsitystä tubettamisesta ja nimenomaan trans- ja muunsukupuolisten ihmisten tekemistä videoista sekä niiden merkityksestä katsojille. Tutkielman tuloksien mukaan videoiden katsomisella on seuraavia vaikutuksia: viiteryhmään kuulumisen tunne on tärkeä osa katselua, algoritmit helpottavat itseä kiinnostavien videoiden löytämistä ja videot tukevat eri ikävaiheessa tapahtuvaa sukupuolen pohdiskelua. Lisäksi videot luovat mahdollisuuden nähdä virtuaalisesti erilaisia ihmisiä niistä viiteryhmistä, joihin kokee kuuluvansa ja mahdollisuuden ikään kuin tavata heitä maantieteellisestä sijainnista huolimatta.
Videot antavat tietoa tärkeistä asioista liittyen sukupuoli-identiteettiin ja seksuaalisuuteen. Videoiden katseluun vaikuttaa tutkimuksen perusteella liittyvän myös helpotusta lokeroinnin ja voimakkaan itsensä tarkkailun käsittelyyn.
This study examines what people learn from YouTube videos made by trans and nonbinary vloggers. The study examines what kind of significance is given to the videos and what people watching the videos learn and acquire in their gender identity from watching them. The study examines the content of these videos as well as gender expression in the context of queer vlogging.
The study relies on trans studies, gender studies and feminist pedagogy as well as presenting different forms of internet celebrity and influencer culture. The material includes two interviews, three illustrations and the videos of eight queer youtubers. Both qualitative and network ethnographical research methods were used in the study to collect and analyze the phenomenon. The data was gathered using a semi-structured interview. Data driven content analysis was applied in the analysis.
This resulted in a deepened understanding of queer and trans youtubers and the importance of these videos to the people who watch them. As a result, is can be seen that having a feeling of belonging to a reference group plays an important role when watching a YouTube video by trans youtubers. Algorithms help the viewer to find more content that interests them. The videos have a role in supporting the reflection of one’s gender. With the help of the videos it is possible to see people from one’s own reference group and a possibility to meet them despite one’s geographical position. Through the videos the viewer learns about important issues concerning gender identity and sexuality. It also seems that the videos have a relieving effect on the viewer when having moments of strong self observation and getting anxiety over being put in a box.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]