“Ilman hyvää työyhteisöä en luultavasti jaksaisikaan tätä työtä tehdä” - Temperamentin vaikutus luokanopettajan kokemuksiin työssä jaksamisesta
Turunen, Mari; Paloniemi, Katariina (2020-06-12)
Turunen, Mari
Paloniemi, Katariina
Lapin yliopisto
12.06.2020
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020072347587
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020072347587
Tiivistelmä
Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten luokanopettajan temperamentti vaikuttaa työssä jaksamisen kokemuksiin. Keräsimme aineistomme sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeemme sisälsi Dunderfeltin temperamenttiteoriaan perustuvan monivalintakysymyksiä sisältävän temperamenttikyselyn sekä työssä jaksamista kartoittavan osion, johon osallistujat vastasivat eläytymällä kahteen lyhyeen kertomukseen. Tutkimuksemme on monimenetelmätutkimus, sillä siinä on sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen ominaisuuksia. Määrällinen osio on analysoitu luokittelun avulla ja laadullinen osio laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksemme tulosten mukaan luokanopettajien työssä jaksamista kuormittivat kaikista eniten oppilaisiin liittyvät haasteet. Luokanopettajien työssä jaksamista tukivat parhaiten sosiaaliset suhteet ja kollegiaalinen tuki. Tutkimuksemme perusteella luokanopettajan temperamentilla ei ollut suurta merkitystä työssä jaksamisen kokemuksiin. Tutkimuksemme otanta ei ollut tarpeeksi suuri löytääkseen yhteyttä temperamentin ja työssä jaksamisen välillä, mutta suuremmalla otannalla tulos voisi olla toisenlainen. Tutkimuksemme avulla opettajat voivat ymmärtää paremmin niitä tekijöitä, jotka kuormittavat työssä. Lisäksi se voi antaa opettajille selviytymiskeinoja työssä jaksamisen tukemiseksi. Temperamenttien tunteminen auttaa opettajaa ymmärtämään omaa, kollegojen sekä oppilaiden toimintaa ja ajattelua.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4536]