Sosiaalinen media ja hyvinvointi korkeakouluopiskelijoiden kuvaamana
Emilia, Matsi (2020)
Emilia, Matsi
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070847162
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070847162
Tiivistelmä
Sosiaalisella medialla on suuri rooli nuorten elämässä: se seuraa kaikkialle ja voi vaikuttaa hyvinvointiin monin eri tavoin. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata sosiaalisen median ja hyvinvoinnin välistä yhteyttä korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta. Aineistona toimii 61 eläytymismenetelmällä kerättyä kertomusta. Kertomuksista 27 käsittelee aihetta myönteisestä ja 34 kielteisestä näkökulmasta. Tutkimusote on narratiivinen ja olen käyttänyt aineiston analyysissa narratiivien analyysia.
Tutkimuksella on yksi pääkysymys: Miten sosiaalisen median ja hyvinvoinnin tunteen yhteys näyttäytyy opiskelijoiden kertomuksissa? Pääkysymystä tarkentavat alakysymykset ovat 1) Mitä myönteisiä piirteitä opiskelijat nimeävät? 2) Mitä kielteisiä piirteitä opiskelijat nimeävät?
Tulosten perusteella sosiaalinen media on yhteydessä opiskelijoiden hyvinvointiin sekä positiivisella, että negatiivisella tavalla. Sosiaalisella medialla nimettyjä myönteisiä piirteitä olivat muilta käyttäjiltä saatu myönteinen palaute, henkilökohtaiset viestit, hauskat julkaisut, ilo toisten puolesta ja joukkoon kuuluminen. Kielteisinä piirteinä kuvattiin sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa vertailua, kateutta, masentavaa huoli- ja vihapuhetta sekä yksinäisyyden tunnetta.
Johtopäätöksinä tutkimusten tuloksista muodostettiin kielteisten ja myönteisten kokemusten vastinpareja 1) Yhteenkuuluvuudentunne–Yksinjäämisen tunne, 2) Ilo toisen puolesta–Kateus3) Myönteinen palaute–Vertailu, 4) Hauskuus ja huumoripitoiset sisällöt–Masentava huoli- ja vihapuhe.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosiaalisen median ja hyvinvoinnin yhteys on moninainen ja kahtiajakoinen. Tutkimus laajentaa käsitystä sosiaalisen median ja hyvinvoinnin yhteydestä. On tärkeää, että nuorille opetetaan sosiaalisen median oikeanlaista käyttöä, jotta sosiaalinen media voi olla yhteydessä hyvinvointiimme positiivisella tavalla.
Tutkimuksella on yksi pääkysymys: Miten sosiaalisen median ja hyvinvoinnin tunteen yhteys näyttäytyy opiskelijoiden kertomuksissa? Pääkysymystä tarkentavat alakysymykset ovat 1) Mitä myönteisiä piirteitä opiskelijat nimeävät? 2) Mitä kielteisiä piirteitä opiskelijat nimeävät?
Tulosten perusteella sosiaalinen media on yhteydessä opiskelijoiden hyvinvointiin sekä positiivisella, että negatiivisella tavalla. Sosiaalisella medialla nimettyjä myönteisiä piirteitä olivat muilta käyttäjiltä saatu myönteinen palaute, henkilökohtaiset viestit, hauskat julkaisut, ilo toisten puolesta ja joukkoon kuuluminen. Kielteisinä piirteinä kuvattiin sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa vertailua, kateutta, masentavaa huoli- ja vihapuhetta sekä yksinäisyyden tunnetta.
Johtopäätöksinä tutkimusten tuloksista muodostettiin kielteisten ja myönteisten kokemusten vastinpareja 1) Yhteenkuuluvuudentunne–Yksinjäämisen tunne, 2) Ilo toisen puolesta–Kateus3) Myönteinen palaute–Vertailu, 4) Hauskuus ja huumoripitoiset sisällöt–Masentava huoli- ja vihapuhe.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosiaalisen median ja hyvinvoinnin yhteys on moninainen ja kahtiajakoinen. Tutkimus laajentaa käsitystä sosiaalisen median ja hyvinvoinnin yhteydestä. On tärkeää, että nuorille opetetaan sosiaalisen median oikeanlaista käyttöä, jotta sosiaalinen media voi olla yhteydessä hyvinvointiimme positiivisella tavalla.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]