Monilukutaidon pedagogiikkaa kehittämässä
Temonen, Anna (2020-08-17)
Temonen, Anna
Lapin yliopisto
17.08.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081760685
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081760685
Tiivistelmä
Tämä pro gradu tutkielma käsittelee monilukutaidon pedagogiikkaa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten monilukutaitoa voi kehittää perusopetuksessa. Lisäksi selvitän minkälaisia monilukutaitoja ja uutistenlukutottumuksia tutkimuksen kohdekoulun oppilailla on olemassa jo entuudestaan. Tulosten pohjalta selvitän, miten olemassa olevia monilukutaitoja voidaan kehittää perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden edellyttämien tavoitteiden mukaisesti. Tutkimusmenetelmänä on kehittämistutkimus. Tutkimus on toteutettu osana Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa OpenDigi –hanketta, jossa kasvatusalan tutkijat, opiskelijat ja koulut muodostavat ammatillisen yhteistyöverkoston. Tutkimus on toteutettu interventiona pohjoissuomalaiseen kouluun. Kohdekoululta esitettiin toive mediasisältöjen monialaisesta hyödyntämisestä opetuksessa. Tämä toive ohjasi tutkimuksen toteutusta ja interventiossa toteutetun opetuskokeilun sisältöä. Toteutin mediasisältöjen avulla monialaisen oppimiskokonaisuuden uutis- ja medialähteistä ilmiö- lähtöisen pedagogiikan työtavoilla.
Aineisto on kerätty alkukartoituskyselylomakkeella, jonka tulokset on esitetty määrällisessä muodossa sekä laadullisin menetelmin opetuskokonaisuuden oppitunteja videoimalla, havaintopäiväkirjana sekä oppilaiden tuottamina monimuotoisina teksteinä. Aineisto on analysoitu teemoittelemalla monilukutaidon teoreettiseen viitekehykseen peilaten.
Tutkimus osoittaa, että perusopetuksen 3.-7.-luokkalaisilla oppilailla on entuudestaan olemassa monilukutaitoja. Monilukutaitojen kehittäminen koulussa vaatii opettajalta monilukutaidon käsitteen ymmärrystä ja tuntemusta oppilaiden monilukutaidon osaamisesta, jotta taitoja voidaan kehittää johdonmukaisesti vastaamaan opetussuunnitelmien tavoitteeseen. Olen muodostanut tuloksiin pohjautuvan pedagogisen mallin, joka on hyödynnettävissä perusopetukseen monilukutaitojen kehittämiseen.
Aineisto on kerätty alkukartoituskyselylomakkeella, jonka tulokset on esitetty määrällisessä muodossa sekä laadullisin menetelmin opetuskokonaisuuden oppitunteja videoimalla, havaintopäiväkirjana sekä oppilaiden tuottamina monimuotoisina teksteinä. Aineisto on analysoitu teemoittelemalla monilukutaidon teoreettiseen viitekehykseen peilaten.
Tutkimus osoittaa, että perusopetuksen 3.-7.-luokkalaisilla oppilailla on entuudestaan olemassa monilukutaitoja. Monilukutaitojen kehittäminen koulussa vaatii opettajalta monilukutaidon käsitteen ymmärrystä ja tuntemusta oppilaiden monilukutaidon osaamisesta, jotta taitoja voidaan kehittää johdonmukaisesti vastaamaan opetussuunnitelmien tavoitteeseen. Olen muodostanut tuloksiin pohjautuvan pedagogisen mallin, joka on hyödynnettävissä perusopetukseen monilukutaitojen kehittämiseen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]