ASKELMERKIT YHTEISTYÖHÖN Kehittämistutkimus koulujen ja urheiluseurojen välisestä yhteistyöstä Sporttitetti-hankkeessa
Ylönen, Viivi (2020)
Ylönen, Viivi
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082663192
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082663192
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten liikkuminen on viime vuosina vähentynyt ja paikallaanolo lisääntynyt. Koulussa vietetään paljon aikaa, joten koululla on merkittävä rooli fyysisen aktiivisuuden edistäjänä. Koululle ei voi kuitenkaan kaikkea vastuuta vierittää, vaan lasten ja nuorten liikunnan lisäämiseen tarvitaan yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Nuorten Akatemian koordinoima Sporttitetti-hanke (2017–2020) on tarjonnut uudenlaisia avauksia kouluseura-yhteistyöhön, joista viimeisimpänä tässä tutkimuksessa luotu ”Askelmerkit yhteis-työhön” -malli.
Tässä pro gradu -tutkielmassa kuvaan koko kehittämistutkimuksen, jonka tavoitteena oli kehittää malli ja luoda käytännöt koulujen ja urheiluseurojen väliseen yhteistyöhön. Tut-kimuksen tuloksena syntyneen kouluyhteistyön mallin päätavoitteena on edistää koulujen ja urheiluseurojen välistä yhteistyötä ja saada aikaan toimiva ja molempia osapuolia palveleva yhteistyö.
Toteutin tutkimuksen kehittämistutkimuksena lukuvuosina 2019–2020. Keräsin aineistoa haastattelemalla liikunnanopettajia, ja lisäksi aineistoa kertyi myös kehittämisryhmän pa-lavereista ja keskusteluista Sporttitetti-seurojen ja hankekumppaneiden kanssa. Tutkimusprosessi sisälsi kaksi erillistä kehittämissykliä. Ensimmäisessä vaiheessa tein tutkimuksen teoreettisen ja empiirisen ongelma-analyysin, joiden perusteella määrittelin ta-voitteet ja loin kehittämissuunnitelman. Ensimmäisessä vaiheessa syntyi myös alustava yhteistyön malli Sporttitetin kouluvierailuille. Toisessa kehittämisvaiheessa kehitin alus-tavaa mallia paremmaksi palautteen perusteella.
Tutkimuksen tuloksena syntyi ”Kouluvierailut osaksi Sporttitettiä – Askelmerkit yhteis-työhön” -malli. Malli pyrkii tuomaan uudenalaista näkökulmaa yhteistyön kehittämisen kentälle, joka usein on painottunut aikuisiin. Tässä mallissa nuori on toiminnan keskiössä ja nuorten ohjaamilla lajiesittelyillä, vertaiselta vertaiselle -periaatteella, pyritään innostamaan nuoria liikkumaan. Kehittämistutkimuksen tuloksena syntynyt malli on nyt osana Sporttitetin ohjaajan opasta ja urheiluseurojen vapaasti hyödynnettävissä.
Tässä pro gradu -tutkielmassa kuvaan koko kehittämistutkimuksen, jonka tavoitteena oli kehittää malli ja luoda käytännöt koulujen ja urheiluseurojen väliseen yhteistyöhön. Tut-kimuksen tuloksena syntyneen kouluyhteistyön mallin päätavoitteena on edistää koulujen ja urheiluseurojen välistä yhteistyötä ja saada aikaan toimiva ja molempia osapuolia palveleva yhteistyö.
Toteutin tutkimuksen kehittämistutkimuksena lukuvuosina 2019–2020. Keräsin aineistoa haastattelemalla liikunnanopettajia, ja lisäksi aineistoa kertyi myös kehittämisryhmän pa-lavereista ja keskusteluista Sporttitetti-seurojen ja hankekumppaneiden kanssa. Tutkimusprosessi sisälsi kaksi erillistä kehittämissykliä. Ensimmäisessä vaiheessa tein tutkimuksen teoreettisen ja empiirisen ongelma-analyysin, joiden perusteella määrittelin ta-voitteet ja loin kehittämissuunnitelman. Ensimmäisessä vaiheessa syntyi myös alustava yhteistyön malli Sporttitetin kouluvierailuille. Toisessa kehittämisvaiheessa kehitin alus-tavaa mallia paremmaksi palautteen perusteella.
Tutkimuksen tuloksena syntyi ”Kouluvierailut osaksi Sporttitettiä – Askelmerkit yhteis-työhön” -malli. Malli pyrkii tuomaan uudenalaista näkökulmaa yhteistyön kehittämisen kentälle, joka usein on painottunut aikuisiin. Tässä mallissa nuori on toiminnan keskiössä ja nuorten ohjaamilla lajiesittelyillä, vertaiselta vertaiselle -periaatteella, pyritään innostamaan nuoria liikkumaan. Kehittämistutkimuksen tuloksena syntynyt malli on nyt osana Sporttitetin ohjaajan opasta ja urheiluseurojen vapaasti hyödynnettävissä.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]