Videopelien lisensointi
Lindfors, Harriet (2020)
Lindfors, Harriet
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020090367298
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020090367298
Tiivistelmä
Peliteollisuus on vuosituhannen alusta lukien nopeimmin kasvanut viihdeteollisuuden osa-alue. Pelialan teknologioissa ja liiketoimintamalleissa on tapahtunut vuosien saatossa paljon muutoksia muun muassa pelialustojen, mobiiliteknologioiden ja pelien jakelun kannalta. Videopeleihin lisensoidaan erilaista sisältöä ja nykyään digitaalisessa muodossa olevia videopelejä lisensoidaan loppukäyttäjille, eikä pelaaja omista peliä itse. Videopelien lisensointiin liittyy paljon erilaisia oikeudellisia kysymyksiä, joita tutkielman on tarkoitus selvittää.
Tutkielman pääasiallinen tutkimusmetodi on lainoppi eli oikeusdogmatiikka. Tutkielmassa videopelin lisensoinnin oikeudelliset ongelmat jaetaan kahteen osaan. Huomiota kiinnitetään ensinnäkin yritysten tai vastaavien toimijoiden välisiin lisenssisopimuksiin, joiden tarkoituksena on sopia videopelin sisällöstä. Toisaalta tutkielmassa käsitellään yritysten ja loppukäyttäjien välisiä sopimuksia ja lisenssiehtoja.
Tutkielman tarkoituksena on antaa systemaattinen kokonaiskuva siitä, minkälaisia asioita tulisi ottaa huomioon videopelien lisenssisopimuksia solmittaessa tai miten erilaiset lisenssiehdot vaikuttavat loppukäyttäjän oikeuksiin ja miten niihin tulisi suhtautua. Tutkielmassa on käytetty aineistona kotimaista sekä eurooppalaista lainsäädäntöä, kansainvälisiä sopimuksia, lainvalmisteluaineistoja, oikeustapauksia ja oikeuskirjallisuutta. Aineistona on hyödynnetty myös videopelejä koskevaa kirjallisuutta.
Tutkielman pääasiallinen tutkimusmetodi on lainoppi eli oikeusdogmatiikka. Tutkielmassa videopelin lisensoinnin oikeudelliset ongelmat jaetaan kahteen osaan. Huomiota kiinnitetään ensinnäkin yritysten tai vastaavien toimijoiden välisiin lisenssisopimuksiin, joiden tarkoituksena on sopia videopelin sisällöstä. Toisaalta tutkielmassa käsitellään yritysten ja loppukäyttäjien välisiä sopimuksia ja lisenssiehtoja.
Tutkielman tarkoituksena on antaa systemaattinen kokonaiskuva siitä, minkälaisia asioita tulisi ottaa huomioon videopelien lisenssisopimuksia solmittaessa tai miten erilaiset lisenssiehdot vaikuttavat loppukäyttäjän oikeuksiin ja miten niihin tulisi suhtautua. Tutkielmassa on käytetty aineistona kotimaista sekä eurooppalaista lainsäädäntöä, kansainvälisiä sopimuksia, lainvalmisteluaineistoja, oikeustapauksia ja oikeuskirjallisuutta. Aineistona on hyödynnetty myös videopelejä koskevaa kirjallisuutta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4577]