Luokanopettajien käsityksiä arvokasvatuksesta koulussa
Mustonen, Hanna (2020)
Mustonen, Hanna
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020091469473
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020091469473
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on arvokasvattajana toimimisesta. Tutkielmassa kysytään, millaisia arvoja luokanopettajat oppilaille välittävät ja millainen on niiden suhde opettajien henkilökohtaisiin arvoihin. Lisäksi tarkastellaan opettajien työssään kokemia arvoristiriitoja sekä sitä, miten arvokasvatus koulussa käytännössä toteutuu. Tutkielmaa varten on haastateltu neljää luokanopettajaa. Laadullisiin tutkimusmenetelmiin perustuvassa tutkielmassa sovelletaan fenomenografista metodia.
Tutkimustulosten perusteella koulun arvokasvatuksen taustalla ovat yleismaalliset perusarvot, jotka vaikuttavat kaikkeen koulun toimintaan. Lisäksi on olemassa yleisesti jaettuja arvoja, joiden välittämistä opettajat pitävät tärkeinä, sekä arjessa konkreettisesti välittyviä arvoja, joita välitetään koulussa usein tiedostamattomasti. Välitettävät arvot perustuvat pääasiassa opetussuunnitelmaan, mutta myös opettajien henkilökohtaiset arvot vaikuttavat esimerkiksi siihen, kuinka arvoja painotetaan. Opettajat kokevat työssäjaksamisen kannalta tärkeäksi, että heidän arvonsa ovat pääasiassa samanlaisia kuin koulun arvot. Erilaiset arvot johtavat ajoittain perheiden ja koulun välisiin ristiriitoihin, joiden ehkäisemisen ja ratkaisemisen kannalta olennaista on kunnioittava suhtautuminen ihmisiin riippumatta heidän arvoistaan.
Tehdystä fenomenografisesta analyysistä voidaan päätellä, että arvokasvatuksen merkitys on viime vuosina kasvanut, kun oppilaiden kotoaan saama arvopohja on heikentynyt. Arvojen välittämisen ohella oppilaita on tärkeää ohjata pohtimaan ja kehittämään omaa arvomaailmaansa. Arvokasvatus on olennainen osa kaikkea koulun päivittäistä arkea, ja lisäksi yksittäisiä arvoja voidaan painottaa tiedostetusti esimerkiksi viikon tai koko lukuvuoden ajan. Usein arvokasvatus on tiedostamatonta, vaikka opettajat pyrkivät tekemään siitä tietoista esimerkiksi oman toiminnan reflektoinnin tai kollegoiden kanssa käytävien keskustelujen avulla.
Tutkimustulosten perusteella koulun arvokasvatuksen taustalla ovat yleismaalliset perusarvot, jotka vaikuttavat kaikkeen koulun toimintaan. Lisäksi on olemassa yleisesti jaettuja arvoja, joiden välittämistä opettajat pitävät tärkeinä, sekä arjessa konkreettisesti välittyviä arvoja, joita välitetään koulussa usein tiedostamattomasti. Välitettävät arvot perustuvat pääasiassa opetussuunnitelmaan, mutta myös opettajien henkilökohtaiset arvot vaikuttavat esimerkiksi siihen, kuinka arvoja painotetaan. Opettajat kokevat työssäjaksamisen kannalta tärkeäksi, että heidän arvonsa ovat pääasiassa samanlaisia kuin koulun arvot. Erilaiset arvot johtavat ajoittain perheiden ja koulun välisiin ristiriitoihin, joiden ehkäisemisen ja ratkaisemisen kannalta olennaista on kunnioittava suhtautuminen ihmisiin riippumatta heidän arvoistaan.
Tehdystä fenomenografisesta analyysistä voidaan päätellä, että arvokasvatuksen merkitys on viime vuosina kasvanut, kun oppilaiden kotoaan saama arvopohja on heikentynyt. Arvojen välittämisen ohella oppilaita on tärkeää ohjata pohtimaan ja kehittämään omaa arvomaailmaansa. Arvokasvatus on olennainen osa kaikkea koulun päivittäistä arkea, ja lisäksi yksittäisiä arvoja voidaan painottaa tiedostetusti esimerkiksi viikon tai koko lukuvuoden ajan. Usein arvokasvatus on tiedostamatonta, vaikka opettajat pyrkivät tekemään siitä tietoista esimerkiksi oman toiminnan reflektoinnin tai kollegoiden kanssa käytävien keskustelujen avulla.
Kokoelmat
- Pro gradut [3933]