Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Asiakkaan toimijuus työllistymistä edistävässä monialaisessa yhteispalvelussa

Ranua, Sari (2020-09)

 
Avaa tiedosto
Ranua_Sari.pdf (1.163Mt)
Lataukset: 


Ranua, Sari
Lapin yliopisto
09 / 2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020091970149
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli syventää ymmärrystä työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun (asiakkaan toimijuuden mahdollisuuksista ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkielman tehtävänä oli selvittää sitä, miten asiakkaan toimijuus rakentuu TYP -asiakastapaamistilanteissa, ja millaisia toimijuuden tiloja eri modaliteetit rakentavat TYP -palvelun asiakkaalle .

Toimijuuden jäsentämisessä käytettiin Jyrki Jyrkämän (2007) toimijuuden modaliteettimallia, jossa toimijuus määrittyy täytymisen, osaamisen, voimisen, kykenemisen, haluamisen ja tuntemisen ulottuvuuksien kautta. Toimijuutta tarkasteltiin TYP-asiakaskohtaamisissa tuotettujen toimintojen ja vuorovaikutuksen kautta sekä yhteiskunnallisiin suhteisiin kytkeytyvänä toimintana. Tutkielma toteutettiin laadullisella tutkimusotteella soveltaen etnografista tutkimusotetta. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä etnografiseen otteeseen pohjautuvaa luentaa ja teorialähtöistä sisällönanalyysia.

Tutkielman perusteella täytymisen, voimisen, kykenemisen ja myös osaamisen modaliteettien valossa TYP -asiakkaan toimijuus rakentui vahvemmin organisaation tarjoamien mahdollisuuksien ja velvoitteiden suuntaamana. Huomioimalla itsestä lähtevät toimijuuden elementit, haluta, tuntea, osata voitiin vahvistaa asiakkaan toimijuuden edellytyksiä, tukea valinnanmahdollisuuksia ja päätöksentekoa. TYP- palvelussa asiakkaiden toimijuuteen kohdistui institutionaalisia ja rakenteellisia vaatimuksia ja odotuksia , joiden tavoitteena oli tuottaa muutosta asiakkaiden toimijuudessa. Vastuullisen toimijuuden tila merkitsi asiakkaalle palvelutoiminnan kohteena olemista, mutta samalla se asetti asiakkaalle vaatimuksen sitoutua toimimaan aktiivisesti oman tilanteensa muuttumiseksi. Palveluihin kiinnittävä toimijuuden tila merkitsi palveluita yhteen sovittavaa työskentelytapaa, jossa lähtökohtana oli asiakkaan henkilökohtainen toimintatilanne ja asiakkaan osallisuus.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3934]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste