Oppilaiden kokemukset yhteistyöstä ja oppimisesta monialaisessa oppimiskokonaisuudessa
Sagulin, Jasmin (2020)
Sagulin, Jasmin
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101984388
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101984388
Tiivistelmä
Uusimmassa opetussuunnitelmassa on korostettu monialaista oppimista ja osaamista.
Opetuksen järjestäjä on velvollinen toteuttamaan vähintään kerran lukuvuodessa peruskoululaiselle monialaisen oppimiskokonaisuuden (MOK). Tässä tapaustutkimuksessa toteutettiin kahdella kuudesluokalla MOK eräässä Mäntsälän alakoulussa. Opetuksen teema oli Kikan matka maapallolla, mihin liittyen oppilaat suorittivat erilaisia tehtäviä pareittain tai pienissä ryhmissä muutaman peräkkäisen oppitunnin aikana. Tehtävät sekä kertasivat jo
opittuja asioita että haastoivat pohtimaan arkipäiväisiä asioita laajasta näkökulmasta. Tutkimusselvittää oppilaiden kokemuksia MOK:sta: miten oppilaat kokevat yhteistyön,sekä
miten oppilaiden oppiminen ja motivaatio näkyvät MOK toiminnan aikana. Tutkimusjoukko koostui 26 oppilaasta, joista tyttöjä oli 19 ja poikia 7.
Oppilaiden kokemuksia kysyttiin kyselylomakkeella ja viiden oppilaan haastatteluilla
sekä tutkimusaineistona käytettiin kuvia, oppilaiden tehtävien vastauksia ja tutkijan havaintomuistiinpanoja. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että Likert-asteikollisia mielipideväittämiä. Näin ollen tutkimuksessa käytettiin mixed methods -menetelmää, jossa yhdistetään kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimustapaa aineiston analysoinnissa.
Oppilaiden kokemukset MOK:sta vaihtelivat positiivisista tunteista negatiivisiin, mutta
kuitenkin ne olivat enimmäkseen myönteisiä. Yleisesti oppilaiden kokemukset yhteistyöstä olivat positiivisia, vaikka parit olivat ennalta määrätyt. Lisäksi MOK:n toimintamuotoa pidettiin mukavana, jonka aikana oppilaat oppivat esimerkiksi tiedon etsintää ja
muita tehtävissä ilmenneitä teemoja. Tutkimuksen johtopäätös on se, että yhteistyö motivoi oppilaita ja se sujuu mutkattomasi, vaikka pari ei ole niin läheinen. Lisäksi toiminnan
aikana oppilaat oppivat yhteistyötaitoja ja mahdollisesti itsesäätelytaitoja.
Opetuksen järjestäjä on velvollinen toteuttamaan vähintään kerran lukuvuodessa peruskoululaiselle monialaisen oppimiskokonaisuuden (MOK). Tässä tapaustutkimuksessa toteutettiin kahdella kuudesluokalla MOK eräässä Mäntsälän alakoulussa. Opetuksen teema oli Kikan matka maapallolla, mihin liittyen oppilaat suorittivat erilaisia tehtäviä pareittain tai pienissä ryhmissä muutaman peräkkäisen oppitunnin aikana. Tehtävät sekä kertasivat jo
opittuja asioita että haastoivat pohtimaan arkipäiväisiä asioita laajasta näkökulmasta. Tutkimusselvittää oppilaiden kokemuksia MOK:sta: miten oppilaat kokevat yhteistyön,sekä
miten oppilaiden oppiminen ja motivaatio näkyvät MOK toiminnan aikana. Tutkimusjoukko koostui 26 oppilaasta, joista tyttöjä oli 19 ja poikia 7.
Oppilaiden kokemuksia kysyttiin kyselylomakkeella ja viiden oppilaan haastatteluilla
sekä tutkimusaineistona käytettiin kuvia, oppilaiden tehtävien vastauksia ja tutkijan havaintomuistiinpanoja. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että Likert-asteikollisia mielipideväittämiä. Näin ollen tutkimuksessa käytettiin mixed methods -menetelmää, jossa yhdistetään kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimustapaa aineiston analysoinnissa.
Oppilaiden kokemukset MOK:sta vaihtelivat positiivisista tunteista negatiivisiin, mutta
kuitenkin ne olivat enimmäkseen myönteisiä. Yleisesti oppilaiden kokemukset yhteistyöstä olivat positiivisia, vaikka parit olivat ennalta määrätyt. Lisäksi MOK:n toimintamuotoa pidettiin mukavana, jonka aikana oppilaat oppivat esimerkiksi tiedon etsintää ja
muita tehtävissä ilmenneitä teemoja. Tutkimuksen johtopäätös on se, että yhteistyö motivoi oppilaita ja se sujuu mutkattomasi, vaikka pari ei ole niin läheinen. Lisäksi toiminnan
aikana oppilaat oppivat yhteistyötaitoja ja mahdollisesti itsesäätelytaitoja.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]