Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Draaman mahdollisuudet ympäristökasvatuksessa - opettajien ja asiantuntijoiden näkemyksiä

Heikkinen, Aleksandra; Niskanen, Jatta (2020-12-16)

 
Avaa tiedosto
VALMISGRADU_HeikkinenNiskanen-pdfa.pdf (1.119Mt)
Lataukset: 


Heikkinen, Aleksandra
Niskanen, Jatta
Lapin yliopisto
16.12.2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201216100979
Tiivistelmä
Tulevaisuudessa tarvitsemme lisää kestävään tulevaisuuteen suuntaavaa oppimista, joka syventää ymmärrystä ja käsitystä ihmisten ja luonnon välisestä riippuvuudesta. Ympäristökasvatusta tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan ja lapset ja nuoret ovat sen tärkein kohderyhmä, koska tulevaisuutta koskevat päätökset ovat heidän käsissään. Tämän kvalitatiivisen, fenomenografiaa hyödyntävän tutkimuksen tavoitteena on tutkia opettajien ja asiantuntijoiden käsityksiä draaman mahdollisuuksista ympäristökasvatuksessa. Tutkimuksen myötä pyrimme lisäämään tietoisuutta draaman ja ympäristökasvatuksen yhteistoteutuksen mahdollisuuksista.

Tarkastelemme draaman käsitteistöä erityisesti Tapio Toivasen, Hannu Heikkisen ja kansainvälisten tutkijoiden näkemysten pohjalta. Toivasen mukaan draama on yksinkertaisuudessaan lasten ja nuorten teatteriopetusta. Tähän samaan näkemykseen nojaavat myös Neelands ja Goode. Sen sijaan Heikkisen mukaan draama on muutakin kuin teatteria. Sen tarkoituksena on luoda ja tutkia eri merkityksiä kokemusten ja yhteistoiminnan kautta. Myös Bolton korostaa kokemuksellisuuden ja kollektiivisuuden näkökulmaa. Ympäristökasvatuksen käsitettä tarkastelemme esimerkiksi Palmerin näkemyksen kautta. Hänen mukaansa ympäristökasvatuksen tavoitteena on muodostaa henkilökohtaisia merkityksiä ja kasvattaa yksilöistä ympäristötietoisia. Yksi merkittävimmistä käsitteistä tutkielmamme kannalta on Heli Konivuoren ja Jaana Hiltusen vihreän draaman käsite, jolla tarkoitetaan luovaa ympäristökasvatuksen menetelmää. Tutkijoiden näkemysten ja teoreettisten tulkintojemme pohjalta muodostimme Muutoksen kädet -mallin havainnollistamaan sitä, mihin draamalla voidaan ympäristökasvatuksessa parhaimmillaan pyrkiä.

Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella syyskuussa 2020. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin mukaisesti aineistolähtöisesti, mutta teoriaohjaavasti. Tulosten mukaan draamalla on lukuisia mahdollisuuksia ympäristökasvatuksen toteuttamiselle. Ympäristökasvatuksen näkökulmasta draamalla voidaan pyrkiä kasvattamaan ympäristötietoisia ja -vastuullisia yksilöitä. Draama antaa tilaa oppijoiden omalle ajattelulle, mahdollistaa syvemmän ymmärryksen kehittymisen ja kokonaisvaltaisen oppimisen, ollen parhaimmillaan väylä uudistavaan oppimiseen.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3938]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste