Draaman mahdollisuudet ympäristökasvatuksessa - opettajien ja asiantuntijoiden näkemyksiä
Heikkinen, Aleksandra; Niskanen, Jatta (2020-12-16)
Heikkinen, Aleksandra
Niskanen, Jatta
Lapin yliopisto
16.12.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201216100979
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201216100979
Tiivistelmä
Tulevaisuudessa tarvitsemme lisää kestävään tulevaisuuteen suuntaavaa oppimista, joka syventää ymmärrystä ja käsitystä ihmisten ja luonnon välisestä riippuvuudesta. Ympäristökasvatusta tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan ja lapset ja nuoret ovat sen tärkein kohderyhmä, koska tulevaisuutta koskevat päätökset ovat heidän käsissään. Tämän kvalitatiivisen, fenomenografiaa hyödyntävän tutkimuksen tavoitteena on tutkia opettajien ja asiantuntijoiden käsityksiä draaman mahdollisuuksista ympäristökasvatuksessa. Tutkimuksen myötä pyrimme lisäämään tietoisuutta draaman ja ympäristökasvatuksen yhteistoteutuksen mahdollisuuksista.
Tarkastelemme draaman käsitteistöä erityisesti Tapio Toivasen, Hannu Heikkisen ja kansainvälisten tutkijoiden näkemysten pohjalta. Toivasen mukaan draama on yksinkertaisuudessaan lasten ja nuorten teatteriopetusta. Tähän samaan näkemykseen nojaavat myös Neelands ja Goode. Sen sijaan Heikkisen mukaan draama on muutakin kuin teatteria. Sen tarkoituksena on luoda ja tutkia eri merkityksiä kokemusten ja yhteistoiminnan kautta. Myös Bolton korostaa kokemuksellisuuden ja kollektiivisuuden näkökulmaa. Ympäristökasvatuksen käsitettä tarkastelemme esimerkiksi Palmerin näkemyksen kautta. Hänen mukaansa ympäristökasvatuksen tavoitteena on muodostaa henkilökohtaisia merkityksiä ja kasvattaa yksilöistä ympäristötietoisia. Yksi merkittävimmistä käsitteistä tutkielmamme kannalta on Heli Konivuoren ja Jaana Hiltusen vihreän draaman käsite, jolla tarkoitetaan luovaa ympäristökasvatuksen menetelmää. Tutkijoiden näkemysten ja teoreettisten tulkintojemme pohjalta muodostimme Muutoksen kädet -mallin havainnollistamaan sitä, mihin draamalla voidaan ympäristökasvatuksessa parhaimmillaan pyrkiä.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella syyskuussa 2020. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin mukaisesti aineistolähtöisesti, mutta teoriaohjaavasti. Tulosten mukaan draamalla on lukuisia mahdollisuuksia ympäristökasvatuksen toteuttamiselle. Ympäristökasvatuksen näkökulmasta draamalla voidaan pyrkiä kasvattamaan ympäristötietoisia ja -vastuullisia yksilöitä. Draama antaa tilaa oppijoiden omalle ajattelulle, mahdollistaa syvemmän ymmärryksen kehittymisen ja kokonaisvaltaisen oppimisen, ollen parhaimmillaan väylä uudistavaan oppimiseen.
Tarkastelemme draaman käsitteistöä erityisesti Tapio Toivasen, Hannu Heikkisen ja kansainvälisten tutkijoiden näkemysten pohjalta. Toivasen mukaan draama on yksinkertaisuudessaan lasten ja nuorten teatteriopetusta. Tähän samaan näkemykseen nojaavat myös Neelands ja Goode. Sen sijaan Heikkisen mukaan draama on muutakin kuin teatteria. Sen tarkoituksena on luoda ja tutkia eri merkityksiä kokemusten ja yhteistoiminnan kautta. Myös Bolton korostaa kokemuksellisuuden ja kollektiivisuuden näkökulmaa. Ympäristökasvatuksen käsitettä tarkastelemme esimerkiksi Palmerin näkemyksen kautta. Hänen mukaansa ympäristökasvatuksen tavoitteena on muodostaa henkilökohtaisia merkityksiä ja kasvattaa yksilöistä ympäristötietoisia. Yksi merkittävimmistä käsitteistä tutkielmamme kannalta on Heli Konivuoren ja Jaana Hiltusen vihreän draaman käsite, jolla tarkoitetaan luovaa ympäristökasvatuksen menetelmää. Tutkijoiden näkemysten ja teoreettisten tulkintojemme pohjalta muodostimme Muutoksen kädet -mallin havainnollistamaan sitä, mihin draamalla voidaan ympäristökasvatuksessa parhaimmillaan pyrkiä.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella syyskuussa 2020. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin mukaisesti aineistolähtöisesti, mutta teoriaohjaavasti. Tulosten mukaan draamalla on lukuisia mahdollisuuksia ympäristökasvatuksen toteuttamiselle. Ympäristökasvatuksen näkökulmasta draamalla voidaan pyrkiä kasvattamaan ympäristötietoisia ja -vastuullisia yksilöitä. Draama antaa tilaa oppijoiden omalle ajattelulle, mahdollistaa syvemmän ymmärryksen kehittymisen ja kokonaisvaltaisen oppimisen, ollen parhaimmillaan väylä uudistavaan oppimiseen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4416]