Opettajien kokemuksia sosiaalisen toimintakyvyn opettamisesta liikuntatunnilla
Tyni, Sofia (2020)
Tyni, Sofia
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201217101292
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201217101292
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tutkimukseni kohdistui yhdeksän liikuntaa opettavan opettajan kokemuksiin opettaa sosiaalista toimintakykyä, eli toisten kanssa työskentelyä, tunteiden säätelyä, reilua peliä sekä vastuunkantoa, liikuntatunneilla. Näistä taidoista voidaan käyttää myös nimitystä sosioemotionaaliset taidot. Liikuntatunneissa nähdään oiva mahdollisuus opettaa sosioemotionaalisia taitoja, koska tunnit sisältävät paljon yhdessä tekemistä sekä tunteita herättäviä tilanteita.
Tutkimukseni edusti fenomenografista lähestymistapaa, jossa tutkimusaineiston tulkinnan kautta pyritään ymmärtämään tutkimushenkilöiden kokemuksia ilmiöstä. Tutkimusaineistoni käsitti opettajien litteroidut haastattelut. Haastatteluaineiston tarkastelussa nostin esiin tutkimuskysymysten kannalta olennaisen. Fenomenografisen analyysin perusteella muodostin kolme kuvauskategoriaa, jotka kuvaavat opettajien erilaisia kokemuksia sosiaalisen toimintakyvyn opettamisesta liikuntatunneilla.
Tutkimustulosteni perusteella sosiaalisen toimintakyvyn opettamisessa nähtiin niin haasteellisia kuin hyödyttäviä tekijöitä. Opettajat kokivat olevansa parhaita liikunnanopettajia sosiaalisen toimintakyvyn näkökulmasta omalle luokalleen. Lisäksi oman luokan kesken tunnetaitoja oli helpompi harjoitella. Opettajat pitivät tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelemista tärkeänä, mutta aina ei ollut helppo miettiä, miten sitä opettaa. Taitojen opettaminen nähtiin tulevan tilanteiden mukana. Opettajat kokivat olevansa myös tärkeässä roolissa sosiaalisen toimintakyvyn toteutumisessa osana liikuntatunteja.
Tutkimukseni kohdistui yhdeksän liikuntaa opettavan opettajan kokemuksiin opettaa sosiaalista toimintakykyä, eli toisten kanssa työskentelyä, tunteiden säätelyä, reilua peliä sekä vastuunkantoa, liikuntatunneilla. Näistä taidoista voidaan käyttää myös nimitystä sosioemotionaaliset taidot. Liikuntatunneissa nähdään oiva mahdollisuus opettaa sosioemotionaalisia taitoja, koska tunnit sisältävät paljon yhdessä tekemistä sekä tunteita herättäviä tilanteita.
Tutkimukseni edusti fenomenografista lähestymistapaa, jossa tutkimusaineiston tulkinnan kautta pyritään ymmärtämään tutkimushenkilöiden kokemuksia ilmiöstä. Tutkimusaineistoni käsitti opettajien litteroidut haastattelut. Haastatteluaineiston tarkastelussa nostin esiin tutkimuskysymysten kannalta olennaisen. Fenomenografisen analyysin perusteella muodostin kolme kuvauskategoriaa, jotka kuvaavat opettajien erilaisia kokemuksia sosiaalisen toimintakyvyn opettamisesta liikuntatunneilla.
Tutkimustulosteni perusteella sosiaalisen toimintakyvyn opettamisessa nähtiin niin haasteellisia kuin hyödyttäviä tekijöitä. Opettajat kokivat olevansa parhaita liikunnanopettajia sosiaalisen toimintakyvyn näkökulmasta omalle luokalleen. Lisäksi oman luokan kesken tunnetaitoja oli helpompi harjoitella. Opettajat pitivät tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelemista tärkeänä, mutta aina ei ollut helppo miettiä, miten sitä opettaa. Taitojen opettaminen nähtiin tulevan tilanteiden mukana. Opettajat kokivat olevansa myös tärkeässä roolissa sosiaalisen toimintakyvyn toteutumisessa osana liikuntatunteja.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]