Strategiana erinomainen työntekijäkokemus - Tapaustutkimus OP Ryhmään kuuluvasta Osuuspankista
Ylitalo, Piia (2020)
Ylitalo, Piia
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201217101294
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201217101294
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkimukseni tarkoitus oli selvittää erään finanssialan organisaation erinomaista työntekijäkokemusta sekä sitä, millä tavoin osallistava strategia on yhteydessä erinomaisen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Kohdeorganisaationa oli OP Ryhmään kuuluva Osuuspankki, jonka yhtenä strategisena painopisteenä vuodelle 2020 on erinomainen työntekijäkokemus. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja empiirinen aineisto kerättiin avoimien haastattelujen kautta. Tutkimusmetodina käytettiin kuvailevaa fenomenologista analyysia. Teoreettinen viitekehys muodostui työntekijäkokemuksen sekä osallistavan strategian teorioista sekä fenomenologisen tutkimuksen lähtökohdista.
Tutkimustulokset osoittavat, että tutkimani organisaation erinomaiseen työntekijäkokemukseen vaikuttavat erityisesti sosiaaliset suhteet ja avoimuus työyhteisössä, työnantajan vakaus sekä työntekijöistä huolehtiminen. Koko henkilöstön osallistaminen strategian luomiseen vaikuttaa myös positiivisella tavalla työntekijöiden kokemukseen omaan työhönsä vaikuttamisessa. Sen sijaan kehittämiskohteita ovat muun muassa tietoteknisen osaamisen lisääminen, avoimuus palkkakeskusteluissa sekä tietokanavien vähentäminen.
Tutkimustulokset osoittavat, että tutkimani organisaation erinomaiseen työntekijäkokemukseen vaikuttavat erityisesti sosiaaliset suhteet ja avoimuus työyhteisössä, työnantajan vakaus sekä työntekijöistä huolehtiminen. Koko henkilöstön osallistaminen strategian luomiseen vaikuttaa myös positiivisella tavalla työntekijöiden kokemukseen omaan työhönsä vaikuttamisessa. Sen sijaan kehittämiskohteita ovat muun muassa tietoteknisen osaamisen lisääminen, avoimuus palkkakeskusteluissa sekä tietokanavien vähentäminen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]